Храненето при медиците, които са на предната линия в борбата срещу ковид, е важно условие да се справят с дългите смени, липсата на сън, високия стрес и имунитета си. При медиците се налюдава нередовно хранене, бедното на полезни хранителни вещества и дехидратиране, които сега при екстремните условия на пандемия създават многократно по-високо предизвикателство за защитните сили на организма срещу инфекции. 


За да помогне на медиците да съхранят имунитета си максимално при тези неблагоприятни условия, доц. Кристина Паласиос от Департамента по диететика и нутриционистика на Колежа по обществено здраве и социална дейност „Робърт Стемпел“ и международен екип от експерти създава гайдлайн с препоръки относно храненето им, пише MedicalXpress.


Препоръките са подходящи за всички, при които има висок риск за здравето и повишен риск от контакта с коронавируса. Хранителният справочник включва и укрепване на имунната система чрез хранителни добавки, съобразен с изтощителния режим на работа на медиците, там, където се екипът намира доказателства за дефицити.



За оптимална функция на имунната система организмът се нуждае от постоянен внос на определени хранителни вещества, витамини, минерали и биоктивни съединения. Към тях спадат омега-3 мастните киселини, полифеноли, пробиотици. Ниският им прием увеличава риска от инфекции, уточнява доц. Кристина Паласиос.


Основните хранителни вещества, които повишават защитните функции на организма са витамин А, витамин В3 (ниацин), В9 (фолатна или фолиева киселина), С и Д, както и минералите селен и цинк. 


Разбира се, най-добрият начин за осигуряване на всички тези вещества е чрез храненето, но такова е невъзможно да се поддържа при медиците, уточнява диетологът. В работата си екипът е установил, че при лекарите на първа линия се изпитва дефицит на витамин С, витамин Д и цинк. Те очивидно се налага да бъдат доставени на организма по друг начин – чрез прием на хранителни добавки.


Доц. Паласиос препоръчва прием на 2 г витамин С дневно, като това количество не се взема наведнъж, а се раздели на няколко дози от 500 – 1000 мг. Витамин Д трябва да се приема по 1000 – 2000 международни единици дневно, на две дози, по време на хранене. Количеството цинк за деня е 40 мг. 


Екипът не намира достатъчно доказателства за ползата от приема на други хранителни добавки за укрепване на имунитета срещу респираторни инфекции, но препоръчва да се запази стремежът за разнообразно хранене за тази цел.


Препоръчителните храни, чрез които могат да се намалявт най-необходимите полезни хранителни вещества, са:

  • Млечни продукти, мазна риба, яйца, черен дроб, оранжеви плодове и зеленчуци, като добър източник на витамин А и бета-каротин;
  • Пилешкото месо, риба, ядки и фасул за витамин В3;
  • Зелени зеленчуци, боб, ядки и плодовете - витамин В9;
  • Риба, миди и ядки за селен;
  • Риба, ленено семе и чиа – за Омега-3 мастни киселини.

Киселото мляко е най-добрият източник на пробиотици. За препоръчване е да се консумират продуктите с БДС печат или да се проследи етикета със съдържанието на доверена марка.


Идеален източник на полифеноли са зеленият чай и дребните плодове с наситен цвят като боровинки, къпини и грозде.


Консумираните пловоде и зеленчуци трябва да са по 400 г на ден. Те могат да бъдат разпределени на 3-5 порции и да включват хапването на плод 2 пъти и голяма салата например.


Доц. Паласиос съветва медиците, носещи защитно облекло през деня, да пият много вода – 6 литра на ден, за да поддържат организма си хидратиран, а консумацията на кафе да е ограничена до 400 мг кофеин на ден. В чаша зелен или черен чай има 30-50 мг кофеин, в едно еспресо – 212 мг.