Ряпата е сред малкото кореноплодни зеленчуци, при които листата не отстъпват по хранителна стойност и съдържание на полезни вещества на плода. В плода и листата на ряпата се съдържа комбинация от витамини, микроелементи и рядко срещани биоактивни вещества, която укрепва чревното и сърдечното здраве, подпомага детоксикацията на тялото и дори действа противораково.

 

В състава на ряпата се откроява високото съдържание на фибри, на витамин С и витамините В6 (пиридоксин) и В9 (фолиева киселина), както и на микроелементите желязо, калий, натрий, манган и мед.


 

100 г ряпа осигуряват около 50% от препоръчителния дневен прием на витамин С, около 25% от нужното ни желязо и по около 7-8% от изискуемия за деня прием на останалите микроелементи.

 

Ряпата съдържа и по-специфични вещества като органични нитратни съединения, брасинин и сярасъдържащи вещества от групата на глюкозинолатите, които ѝ придават специфичния аромат и вкус.

 

В листата на ряпата е установено също високо съдържание на витамин С, но по-важно в случая е наличието на друг и много по-труден за набавяне витамин – К. Листата на ряпата са сериозен източник на витамин К, на алфа-линоленова и други ненаситени мастни киселини с изявено противовъзпалително действие. Към тях трябва да прибавим и високите дози каротеноиди и най-вече лутеин – важен очен пигмент и мощен антиоксидант.

 

Благорадение на комплексния състав на ряпата и нейните листа редовната консумация на тези продукти е полезна в няколко ключови аспекта:

 

  • Укрепване здравето на червата – високото съдържание на фибри в ряпата подпомага бързото придвижване на храната през червата и намаляване натиска върху стените им. Това е много важно превантивно действие срещу развитие на дивертикулит и други проблеми с червата;
  • Детоксикация на организма – редовният прием на ряпа подпомага детоксиакацията в 2 аспекта. Високото съдържание на мощен антиоксидант като витамин С неутрализира свободните радикали и негативните последстивя от тях. В допълнение, регулирайки дейността на червата, фибрите стимулират изхвърлянето на повече вредни вещества и токсини с чревното съдържимо;

 

NEWS_MORE_BOX

 

  • Поддържане на сърдечното здраве – високото съдържание на калий в ряпата поддържа тонуса на съдовите стени, намалява риска от спазми на гладката мускулатура в тях и подпомага регулацията на кръвното налягане. В допълнение органичните нитрати в състава на ряпата подобряват функциите на ендотела (вътрешната повърхност на кръвоносните съдове) и намаляват склонността на тромбоцитите да се слепват помежду си. Така намаляват значително риска от тромбози;
  • Превенция на някои форми на рак – няколко проучвания показват, че редовната консумация на ряпа намалява риска от някои от най-честите ракови заболявания. Ряпата е сред най-богатите естествени източници на глюкозинолати, на които проучванията приписват благоприятно действие срещу меланома, рак на простатата и рак на панкреаса. Брасининът в състава на ряпата има научно доказано действие за потискане растежа на туморните клетки при рак на дебелото черво и рак на белия дроб;

Ряпата може да се консумира във всякакъв вид, но единственият вариант, при който може да се гарантира запазване на активния вид на всички полезни за здравето вещества в нея, е суровата ѝ консумация. Хубавото е, че дори в суров вид тя предлага много възможности за кулинарни постижения.