Wiener Privatklinik (WPK) е една от най-високоспециализираните частни клиники в Австрия. Всеки пациент на WPK има достъп до повече от 100 от най-известните лекари във Виена. Един от тях е проф. д-р Ихор Хук, завеждащ отделението по хирургия.
 

Проф. д-р Ихор Хук е много популярно име с опита си в съдовата хирургия и има изключителен успех с т. нар. „шънт“ процедури при пациенти на диализа. В своята академична кариера той е автор на повече от 300 публикации в медицински списания от висок клас. Член е на Европейската академия на науките.



Ето какво каза той специално за Puls.bg...

 

 - Проф. Хук, коя е причината атеросклерозата да засяга толкова много хора?

 

Атеросклерозата е убиец номер едно. По-точно инсултът и инфарктът, които са вследствие на нея. Защо? Кои са рисковите факторите? Тютюнопушене, диабет, солена храна, стрес, които залагат високо кръвно налягане, затлъстяване... Всичко това е вярно, но най-важният фактор е този, който всички знаем, но не вземаме под внимание. Хората през 21 век не се движат! 30% от здравето е в собствените ни ръце. Налага се да спортуваме. Задължително 3 пъти седмично трябва да се отделя време за активна физическа активност. Ходенето пеша до работното място или в свободното време, движението в ежедневието при изпълнението на една или друга задача, не е спортуване. Нужни са 50-60 минути интензивни тренировки – тичане, плуване, тенис и т.н. А започнем ли веднъж, след време започваме да чувстваме тялото си по-комфортно и изпитваме желание да удовлетворяваме нуждата от спорт.

 

 - До каква степен е важна храната, която консумираме? 

 

Трябва да знаем кои молекули са важни и разберем как се развива атеросклерозата патофизиологично. Животът е започнал с фундаменталните елементи - кислород, въглерод, водород, азот и сяра. Но след това са се появили и микромолекулите – азотен оксид, въглероден оксид и сероводород. Тези три молекули са газове. Всеки от нас има около 60 билиона клетки и всички те съдържат тези три молекули и те не могат да функционират без тях.


Тези молекули можем да получим по два начина - чрез фотосинтеза и чрез химичен синтез. 99% от нашите тела са изградени от кислород, въглерод, водород, азот и сяра. Как можем да представим практичната стойност на тази информация? Ето един лесен пример:

 

Какво закусвахте тази сутрин? Набавихте ли си основните вещества? Най-вероятно сте пили кафе, може би сте хапнали сирене, домат, яйца. Така сте си набавили малко калций, малко фосфор, но не сте приели никакъв азот, а той е един от шестте основни елемента за нашето тяло. Само 1% остава за всички останали елементи – калций, натрий, фосфор, магнезий, хлор и др.

 

 - С кои храни можем да си набавим основните елементи, които посочвате?

 

Представете си, че имате крампи и отивате при лекаря? Той ви препоръчва магнезий, но това което не ви казва е, че имате 40 пъти по-висока концентрация на сяра. Не забравяйте за сероводорода. Коя храна съдържа сяра? Лук, чесън и кафе, но без мляко.

Всяко вещество в нашето тяло трябва да се поддържа в нормални концентрации и това е единствената причина да се нуждаем от храна всеки ден, но трябва да мислим какво ядем и в какво количество. Единственото нещо, за което няма нужда да се мисли е кислородът. Просто защото дишаме.

 

Когато изпитвам студенти обичам да им задавам следния въпрос: от кислорода и азотния оксид, кое е по-важно? 99% от студентите отговарят кислород, а аз им казвам - добре, вървете си вкъщи и се върнете, когато имате друг отговор. Истината е, че ако нямаме NО в кръвоносната система, сърцето спира веднага. Ако нямаме кислород, сърцето спира след няколко минути. Тоест кое е по-важното?!

 

Докато ме слушате в момента се опитвате да запомните нещата, които казвам. Дългосрочната ви памет работи само, ако имате достатъчно NO, защото той е невротрансмитер, тоест пренася информацията между невроните.


А още по-важна е имунната система. Все повече млади хора боледуват от онкологични заболявания. Защо? Защото имунната им система е слаба. Имунната ни система се бори с вируси и бактерии като използва не какво да е, а именно азотен оксид!

 

Знаете, че имаме 22 аминокиселини. Една от тях е аргинин. Ако погледнете структурата на аргинина ще видите, че съдържа много азотни молекули. От тази аминокиселина и кислорода, който дишаме, както и под контрола на калция, защото дори да имаме всички необходими съставки – без калций нямаме реакция, протича синтезът на азотен оксид.

 

Най-висока концентрация на аргинин има в тиквата, а след това – в ядките. Достатъчно е дневно да консумирате по 200-250 г ядки. Разбира се, всеки организъм е различен, количеството зависи в голяма степен от това какъв е метаболизмът ви, дали се занимавате с умствен труд или сте си почивали, дали сте се движили, но средно дневната потребност е около 200-250 г сурови ядки.

 

- Забелязах, че пиете енергийна напитка. Не мислите ли, че е вредна?

 

Това е най-здравословната напитка, която имаме. Ако погледнете какво съдържа, ще видите Таурин. Тауринът е аминокиселина. Ако разгледаме структурата на сърцето то съдържа всичките 22 аминокиселини, но какъв процент според вас се дава на таурина? Отговорът е 60-70%. Кардиохирурзите по време на операциите за коронарен байпас инжектират таурин. Друга интересна особеност е, че тауринът съдържа и сяра. Не забравяйте за сероводорода. Хората си мислят, че проблемът с енергийните напитки е от многото захар. Аз пия енергийна напитка, когато тичам, но тичам 10 км и имам нужда от тази глюкоза. Единствената особеност е, че ако заместват глюкозата с други химични вещества, тогава може да е опасно. Аз не препоръчвам енергийните напитки, просто се опитвам да ви обясня медицинската гледна точка.

 

Да се върнем на темата. Ако не приемете с храната достатъчно аргинин какво мислите, че се случва с всичките клетки във вашия организъм? Ензимът ендотелнана NO-синтаза намалява концентрацията си и започва синтезът на свободни радикали, което предизвиква оксидативен стрес в клетките. Затова е важно да се приема всеки ден, а не веднъж седмично или месечно аргинин.

Има 4 необходими елемента за синтезата на NO – аргинин, калций, витамин Д и витамин К2. Без калций няма синтеза на NO, без витамин Д калцият не може да се усвои от червата. Витамин Д има най-вече в рибата. Всяко нещо е на мястото си и има функция. Без което и да е от тези вещества няма да има синтез на азотен оксид.


В заключение, всеки би трябвало да помни значението на спорта и да си направи съзнателна равносметка какво е важно да прави за поддържане на здравето си и как на вид малките неща в ежедневието се отразяват на организма.