Проф. д-р Божидар Попов работи в областта на физиологията на храненето, завършил е две специалности - "Хранене и диететика" и "Превантивна медицина". Председател е на Българското дружество по хранене и диететика. Член е на Управителния съвет на Съюза на българските медицински дружества, Европейската академия по хранене и Европейската федерация на специалистите по хранене. Между 2000 г. и 2008 г. изпълнява длъжността ръководител на катедра по "Хигиена, медицинска екология и хранене" към МУ-София, в която и до днес продължава да преподава. Занимава се с преподавателска дейност повече от 35 години, главно в областта на науката за храненето (нутрициологията).


Интервюто взе Женя Величкова

 

Втора част на интервюто




Какво е важно да знаем за хранителните добавки?
Има два вида добавки. Едните са суплементите, които съдържат витамини и минерални вещества. Приема се, че можем да взимаме тези добавки към нормалното хранене, за да добавим вещества, които не ни достигат с храната. Другият вид са технологичните добавки. Те подобряват вкуса, цвета, мириса, консистенцията. Това са Е-тата, които се влагат в добавките.


Много често се злоупотребява със суплементите. Важно е хората да знаят, че те не са лекарство. Взимайки всекидневно по една таблетка на ден, не означава, че по този начин се приемат необходимите витамин C, D, магнезий или желязо и т.н. Затова всички хранителни добавки от тази група Европейският съюз, както и нашето законодателство, изисква да се отбелязва на етикети. Задължителен е и надписът, че продуктът не лекува, не предпазва от болести и не може да замени балансираното, здравословно и пълноценно хранене.
 



В каква степен хранителните добавки се усвояват от организма?
В много случаи това не може да се отчете. От добавки до добавки има голяма разлика. Организмът усвоява максимално витамините и минералните вещества от естествените продукти. Обаче, когато се поднасят под формата на таблетки, прахчета, разтвори, тяхната усвояемост спада рязко.

 

Например, мастноразтворимите витамини A, D, E и K, се усвояват от организма само с мазнините, съдържащи се в хранителния продукт. Ако се включи витамин А или D във водноразтворима таблетка, то те въобще няма да се усвоят. Липсва механизъм, който да ги въведе в организма на клетъчно ниво.

 

По-добрите фирми осъзнаха тази особеност и започнаха да прилагат мастноразтворимите витамини в рибено масло, за да се осигури усвояемост от организма. Въпреки това обаче, тя е ниска.

 

Приемът на хранителните добавки е целесъобразен при определени случаи - при бременност, кърмене, както и за подрастващите, спортисти, хора, които работят при вредни условия на труд.
 



Към кого е най-правилно да се обърнем, за да изберем подходящите за нас добавки?
Препоръчително е първо да се обърнем към личния лекар. Личният лекар добре знае какво е здравословното състояние на пациента си, съответно на семейството, запознат е с фамилните заболявания. Това е важно да се знае, защото някои добавки могат да навредят, ако пациентът има хронично заболяване, например. Съветът на фармацевтите също е с роля, те са добре информирани и същевременно обучени да не внушават на хората, че хранителните добавки им решават здравословните проблеми.
 



Каква е според Вас основната причина за непълноценния и нездравословен начин на хранене на българина? Дали се дължи на навици и култура, финансови затруднения...
Навиците и културата са на първо място. Не може човек да се оправдава с финансови и икономически причини. Здравословното хранене не изисква кой знае какви средства. Действително, храните с животински произход са по-скъпи. Но млякото и млечните изделия са сравнително евтин белтък, който е най-добрият белтък.


Въпросът действително засяга най-вече навиците. Вярно е, че статистиката показва, че с намалените покупателни възможности на българина спада и възможността да си позволява разнообразни храни, намалява се и консумацията на по-скъпите продукти, които от друга страна са много важни, като риба, морски дарове. Ако човек успее да си промени навиците в здравословна посока, той ще съумее да насочи и средствата си към избирането на здравословни храни.


Ако трябва да обобщим казаното до тук, бих посъветвал хората: хранете се пълноценно, подбирайте храната, приемайте я 4-5 пъти дневно и се движете повече!