Често хората са твърде заети по време на работния ден, ето защо се хранят нередовно, бързо и нездравословно. Така много от нас, поради интензивна умствена работа, съчетана с напрежение и стрес, сме застрашени от поява на редица съвременни болести.
 
Храненето на работното място трябва да бъде пълноценно, защото именно в офиса прекарваме по-голямата част от времето си. За да имаме енергия и да сме трудоспособни, е необходимо да подбираме продукти с голяма хранителна плътност. Белтъците трябва да бъдат в количествата, осигуряващи не по-малко от 10% от необходимата енергия. Млякото и млечните продукти трябва да бъдат един от основните източници на пълноценни белтъци.

Режимът на хранене на хората, заети с умствен труд е правилно да бъде 4-кратен: първа закуска – 20-25%, обяд – 40% следобедна закуска – 10% и вечеря 25-30% от енергийната стойност на дневните дажби. Вечерята, предимно млечно-вегетарианска, трябва да се приема не по-късно от 2 часа преди нощния сън.

Мозъкът се нуждае от въглехидрати за умствената си дейност, тоест ако усещате глад пред бюрото, имате нужда от въглехидратна енергия. В такъв случай винаги можете да разчитате на пълнозърнестите десерти, за да подобрите работоспособността си, без поемане на „празни калории”.

NEWS_MORE_BOX


 

Стресовите ситуации и храненето


Много от хората са подложени на стрес, както на работното си място, така и в личния живот. Това, за съжаление, е сериозен фактор за развитие на болести като атеросклероза, повишено артериално налягане, свръхтегло и затлъстяване, стомашно-чревни заболявания, неврози, понижена имунна защита.

В напрегната работна среда, трябва да обръщаме по-голямо внимание на храненията си. Ако едно хранене е здравословно, то може да повлияе благоприятно функциите на нервната система, умствената работоспособност, да намали умората и да увеличи възможностите за концентрация и запаметяване. Доказано е, че храните, богати на някои нутриенти, благоприятно повлияват нервното напрежение, съпътстващо стреса, като освен това намаляват умората и подобряват умствената работоспособност. Такива храни са: яйцата и млечните продукти, богати на холин и лецитин; рибата, съдържаща аминокиселините триптофан и тирозин; домати, банани и овесени ядки, с високо съдържание на серотонин, имащ успокояващ ефект върху нервната система; прясното мляко, съдържащо екзорфини, намаляващи чувството на безпокойство и нервно напрежение. При напрегната умствена дейност, кафето тонизира, подпомага бързите реакции и мисъл, но не се препоръчва за консумация в следработните часове.

Можем ли бързо да намалим стреса чрез храна? Да, като отделно от основните хранения, е добре да разполагате с хранителни запази на работното място. Шоколадът е добро средство за бързо стимулиране на мозъчната дейност, успокояване на нервите и допълнителна енергия. Освен това, сладката храна е наслада за душата, което е важен фактор в борбата срещу стреса.