Много хора, целящи здравословен режим на хранене или отслабване заменят рафинираната захар с мед или други подсладители. Обикновената захар съдържа една молекула глюкоза и една молекула фруктоза. От химична гледна точка медът е идентичен по структура със захарта, защото и той съдържа глюкоза и фруктоза в почти идентични количества. Ензимите, които притежават медоносните пчели обработват молекулите на глюкозата и фруктозата, което води до това медът да има по-различен вкус от захарта. Както знаете пчелите съхраняват меда в пити и чрез движенията на крилата си го вентилират и намаляват съдържанието на влага.

 

Медът не съдържа повече хранителни съставки от захарта, поради което той не е по-здравословната опция от захарта. Кристалната структура на захарта прави така, че тя да заема повече пространство, т.е. в една супена лъжица захар се съдържат по-малко калории отколкото в една супена лъжица мед. Но според повечето хора медът е по-сладък и от него ядем по-малко.



Важно е да се отбележи, че в меда се съдържат бактерии, които могат да причинят сериозни отравяния при деца. По-зрялата имунна система на по-големите деца и възрастните успява да се справи с бактериите в меда за разлика от тази при бебетата. Поради тази причина мед не бива да се дава на деца под 1 година.

 

Друг интересен въпрос е дали кафявата захар и меласата са по-здравословни от рафинираната захар. Всъщност, кафявата захар, която е налична в повечето магазини не е наистина кафява захар, а най-често се произвежда чрез допълнителна обработка на рафинираната захар. Т.е. кафявата захар също е рафинирана такава, подложена на още обработка и добавки.

 

Меласата представлява сиропът, който се отделя при производството на захар от захарната тръстика. Тя е червено-кафява на цвят с отличителен вкус и по-малка сладост от захарта. В меласата се съдържа желязо, но то не е естествена съставка, а се получава в процеса на производство на захарта. Ако бъдат сравнени мед, захар, кафява захар и меласа по хранителна стойност, никой от тези продукти не съдържа много нутриенти, които да са полезни за здравето. Изводът е, че с всеки от тях трябва да се внимава.