Отдавна известни със своята лилава, бляскава прелест, както и с неповторимите си вкус и консистенция, патладжаните са достъпни целогодишно, но остават с най-добро качество в периода август - октомври, когато е сезонът им.

 

Те принадлежат също като доматите, пипера към семейството на картофите . Макар да се отличават леко от вид до вид, всеки патладжан се познава лесно по лилавите цветове, горчив вкус и гъбеста консистенция.


 

Само 100 грама от този чудесен зеленчук съдържат над 80 полезни хранителни вещества. Макар и в ниски концентрации, те компенсират с огромно разнообразие. В тези 100 грама, спрямо Ориентировъчния дневен прием (ОДП) на Световната здравна организация се намират: фибри - 11% от ОДП; манган - 10%; молибден - 5%; калий - 5%; фолиати - 5%; витамин К - 3%; триптофан - 3%; витамин С - 3%; магнезий - 3%; мед - 4%; калории - 1%;

 

Като добавка към богата палитра от витамини и минерали, патладжанът съдържа и важни фитонутриенти, които имат доказани антиоксидантни свойства. Част от тях са фенолни съединения, като кафеева и хлорогенна киселини, а друга част са флавоноиди - предимно насунин.

 

Именно насунинът е обект на най-задълбочени изследвания. Той е антоцианен фитонутриент и се намира най-вече в обвивката му, а в по-малки концентрации - в подлежащия тъканен слой. Като активен антиоксидант, той предпазва клетъчните мембрани от множество увреждания. В лабораторни изследвания, е показал силно изразена способност за защита на клетъчните стени на мозъчната тъкан, които имат разнообразни функции, свързани с регулираното приемане и отделяне на вещества - хранителни и сигнални.

 

Освен за мозъка, насунинът е полезен и за кръвоносната система. Той доказано понижава кръвния холестерол и неговите плаки в ключови места като аортата. Освен това действа релаксиращо на стените на кръвоносните съдове, подобрявайки кръвообращението чрез осезаемо снижаване на кръвното налягане.

 

Насунинът има още функции в регулирането на железния метаболизъм в тялото, нормализиране на имунната функция при алергични реакции и синтеза на колаген.

 

Като цяло, патладжаните принадлежат към група храни, съдържащи завишени количества оксалати. Тези съединения са с природен произход и почти всички форми на живот ги притежават, но повишаването на тяхната концентрация в телесните течности може да предизвика кристализиране на веществото и последващи здравословни проблеми. Поради тази причина, хора страдащи от временни или хронични заболявания на бъбреците, черния дроб или жлъчния мехур трябва да избягват този иначе полезен зеленчук.

NEWS_MORE_BOX

 

Когато се избира патладжан, той трябва да е плътен, твърд и да не изглежда лек за размерите си. Кожата му трябва да бъде гладка и лъскава, а цветът - зелен, бял или лилав - трябва да бъде в един определен или в преливащи се нюанси. Резкият контраст в цвета може да бъде индикация за развала или употреба на твърде много пестициди.

 

Важен момент за оптималната му полезност е неговата зрялост. Незрелите патладжани не са така богати на полезни витамини и минерали. Проверката обаче е много лесна: при леко натискане с палец по повърхността на зеленчука, тъканта му трябва бързо да възвърне своята изходна позиция. Ако остане вдлъбнатина, той или не е достатъчно узрял или е започнал да гние отвътре.