Яйцата са хранителен и достъпен източник на протеини.

 

Най-широко разпространени са пилешките яйца, но яйцата на много други птици също могат да се консумират, включително патешки, пъдпъдъчи, пуешки и гъши.


 

Патешките яйца са популярен деликатес в азиатската кухня, но навлизат все по-бързо и в кухнята на други страни по света.

 

Какви са основните прилики и разлики между патешките и пилешките яйца?

 

Външен вид

Най-забележимата разлика във външния вид на двата вида яйца е размерът им.

 

Патешкото яйце може да бъде с 50 до 100% по-голямо от средно голямо пилешко яйце. Това означава, че изяждането на едно патешко яйце се равнява на едно и половина или две пилешки.

 

Както при пилешките яйца, цветът на патешките варира в зависимост от породата и начина на хранене на патицата, средата, в която е отгледана, и нейната генетика.

 

Много патешки яйца имат бели черупки, но се срещат и такива с бледо сива, зелена, черна и дори синя черупка.

 

Жълтъците също се различават както по размер, така и по цвят. Докато жълтъците на пилешките яйца са бледо или ярко жълти, жълтъците от патешките яйца са златисто оранжеви на цвят. Те са и по-големи на размер от жълтъците на пилешките яйца.

 

Вкус

Освен, че е ярък на цвят, жълтъкът на патешкото яйце има и по-ярко изразен и маслен вкус. Като цяло обаче вкусът на патешките и пилешки яйца е подобен.

 

Хранителен профил

Патешките и пилешките яйца имат впечатляващо съдържание на хранителни вещества.

 

Те са с ниско съдържание на въглехидрати и фибри, но са богат източник на протеини и добър източник на мазнини. Богати са на много витамини и минерали, особено холин, рибофлавин, селен, витамин А и витамин В12.

 

И двата вида яйца са много хранителни, но някои вещества в патешките яйца са в по-големи количества.

 

Например патешките яйца са по-богати на фолиева киселина, желязо и витамин В12. Те съдържат 168% или повече от препоръчителния дневен прием на витамин В12. Витамин В12 участва в синтеза на ДНК и на нови червени кръвни клетки.

 

Белтъците на пилешките яйца обаче съдържат по-големи количества от някои протеини като овалбумин, коналбумин и лизозим. Според учените тези протеини имат антимикробни и антиоксидантни свойства и също предпазват от рак.

 

Протеини се съдържат не само в яйчните белтъци. Жълтъците също са богати на протеини, макар и по-малки количества, отколкото в белтъците.

Както белтъците, така и жълтъците на патешките и пилешки яйца, са богати и на полезни биоактивни пептиди. Те представляват протеинови частици, които допринасят за оптималното човешко здраве.

 

Източник: 

Healthline.com