Финландски диетолози са установили, че децата, които в ранна възраст се хранят с овесена каша и пълнозърнести храни са със значително по-малък риск от развитие на бронхиална астма.

 

Овесените ядки са изключително пълноценна зърнена храна, богата на белтъчини, мазнини, въглехидрати, фибри, витамини и минерални соли. Те са полезни, защото регулират обмяната на веществата, повишават жизнения тонус на организма, успешно подсилват имунната система. Лесно усвоими са от човешкия организъм. Подходящи са за всяка възраст поради  високо си съдържание на хранителни влакнини – фибри. Това ги превръща във важна част от здравословния хранителен режим.

 

Изследователи от Финландия са проучили полезното действие на овесените продукти при деца, страдащи от астма. Те провели експеримент, в който взели участие повече от 1300 деца.
 


 

Резултатите показали, че опасността от астма и алергии е значително по-ниска при деца, в чийто хранително меню е добавено и овесена каша след петия им месец.
 

 

Освен това, тези деца били с по-силен имунитет и по-рядко страдали от респираторни и инфекциозни заболявания.
Според авторите на изследването, получените резултати доказват полезността на пълнозърнестите продукти за подрастващия организъм, укрепват имунната система и притежават противовъзпалителни свойства.
 

 

Проведеното научно изследване доказва, че рибата също е изключително полезна за малките деца. Било установено, че петгодишните, на които е давана риба и морски дарове от ранна възраст, страдат значително по-рядко от сенна хрема и алергии, в сравнение с връстниците си, които не са получили такива храни.

 

Диетолозите съветват, овесените храни да не се изключват от хранителното меню и при по-големите деца. Ако детето не желае да яде овесена каша, тя може да бъде заместена с овесени ядки.
 

 

За да привлекат вниманието на децата към тези не много апетитни, но за сметка на това изключително полезни зърнени храни, родителите могат да проявят въображение и да комбинират овесените каши или ядки с добавки като мед, пресни или сушени плодове, малки парченца шоколад, цветни пръчици и т.н

 


Освен за децата, овесените храни са изключително подходящи и за възрастните, тъй като съдържат големи количества фибри и баластни вещества. Баластните вещества засищат и намаляват апетита. Освен, че помагат за спазване на диетичен режим, тези хранителни продукти подобряват състоянието при запек, хемороиди и други проблеми с дебелото черво.



Изключително полезно свойство на фибрите е, че понижават нивото на така наречения „лош" (LDL) холестерол. Това се дължи на факта, че баластните вещества затрудняват пълното усвояване на някои мазнини и намаляват риска от атеросклероза на съдовете. Те забавят и усвоявянето на простите въглехидрати и помагат при контрола на теглото.


Богатите на влакна храни успяват да се свържат с канцерогените и токсините, които поемаме с храната си, и да ги изхвърлят от организма. Това се счита от учените за механизъм, предпазващ от рак на дебелото черво.


Специалисти по хранене и диететика препоръчват на диабетиц да консумират храна, богата на фибри, защото те намаляват дневната нужда от производство на инсулин, като същевременно предпазват от покачване на теглото и щадят панкреаса.