Омега-3 мастни киселини, известни като рибено масло, са хранителни вещества, които човек си набавя от храна (или добавки). Те помагат за увеличаването на телесното тегло и за поддържането на тялото тонизирано и здраво. 

 

Ключови са за структурата на всяка клетъчна стена в човешкия организъм. Добър източник са на енергия и подпомагат добрата функция на сърцето, белите дробове, кръвоносните съдове и имунната система.


 

Две важни мастни киселини - EPA и DHA - се намират предимно в определени риби. ALA (алфа-линоленова киселина), друга Омега-3 мастна киселина, се намира в растителни източници като ядки и семена.

 

Нивата на DHA са особено високи в ретината, мозъка и сперматозоидите. Тялото се нуждае от тези мастни киселини, за да функционира. 

 

Защо Омега-3 мастните киселини са полезни за човешкия организъм?
 

Рибеното масло може да понижи нивата на триглицериди (мазнините в кръвта). Тяхното повишение е предпоставка за риск от сърдечни заболявания и инсулт.

 

Добавките с рибено масло (EPA+DHA) могат да облекчат сковаността и болките в ставите. Омега-3 добавките могат да повишават ефективността на противовъзпалителните лекарства, затова са подходящи за хора, страдащи от ревматоиден артрит.

 

В обществата, в които културните ценности предполагат по-редовен прием на храни с високи нива на омега-3, са констатирани по-ниски нива на депресия сред хората. Все пак са необходими повече изследвания. DHA изглежда е важна за зрителното и неврологичното развитие при кърмачета.

 

Диетата с високо съдържание на омега-3 намалява възпалението и е ключов компонент при астма. Необходими са повече проучвания, за да се разбере дали добавките с рибено масло подобряват белодробната функция или намаляват количеството лекарства, от които човек се нуждае, за да контролира състоянието.

 

Някои проучвания показват, че рибеното масло може да намали симптомите на Синдром на дефицит на вниманието и хиперактивността при някои деца и да подобри умствените им умения.

 

Става дума за мислене, усвояване на нови знания, запаметяване и концентрация. Все още не е установено могат ли добавките с Омега-3 да се използват като основно лечение.

 

Някои изследвания показват, че Омега-3 може да помогне за предпазване от болестта на Алцхаймер и деменция и има положителен ефект върху забавяне на процеса на постепенна загуба на паметта, свързана със стареенето.

 

Референции:
R. Morgan Griffin. The Facts on Omega-3 Fatty Acids. (June 14th, 2021). Compass by WebMD - https://www.webmd.com/healthy-aging/omega-3-fatty-acids-fact-sheet