Храните, богати на витамин Д, са полезни за сърдечносъдово здраве, се констатира от продължително гръцко проучване. В него са включени на 3042 души, като те давали подробна информация за хранителните продукти, които са консумирали в продължение на 10 години, от 2001 до 2012 г. Проучването е на Атинския университет и включва доброволци от гръцката столица и околностите. Публикувано е в Journal of Human Nutrition and Dietetics.


Заключенията на екипа показват, че консумиращите често богати на слънчевия витамин хранителни продукти като мазна риба, яйца, мляко и млечни продукти са с най-нисък риск от развитие на сърдечносъдови заболявания, включително инфаркт и инсулт. Като това важи особено категорично при мъжете. Резултатите при жените показват, че за тях е полезно да се придържат към една консумация на тези храни между максимално възможната и умерената.


12% е рискът от сърдечносъдов инцидент при мъжете и 11% при жените в групата с максимална консумация на тлъста риба, яйца и млечни продукти, като числото при мъжете е два пъти по-ниско в сравнение с групата рядко консумирали богати на витамина продукти. Същият риск при рядко хапващите ги е 24% за мъжете и 14% за жените. При умерена такава консумация се отбелязват следните резултати: 17% при мъжете и 10% при жените.



Изследователите отбелязват, че подобен полезен ефект не е констатиран при приема на хранителни добавки с витамин Д досега, което и насочва мисленето им, че естестествените му източници са по-благоприятната за сърдечното здраве форма.

 

Витамин Д естествено се синтезира от организма под влияние на слънчевите лъчи, фактор който е еднакво валиден и при двата пола. 


Кои са храните, богати на витамин Д? 

  • Мазна риба – например риба тон, скумрия, сьомга;
  • Обогатени с витамин Д храни като млечни продукти, соево мляко, пълнозърнесни закуски, портокалов сок;
  • Телешки черен дроб,
  • Сирена и кашкавал,
  • Яйчен жълтък.


Дневните нужди от витамин Д са 600 международни единици, като при възрастните над 70 години те са повишени и достигат 800 IU.


Витамин Д ни е изключително ценен за ефективното усвояване на калция от костите и профилактиката на остеопорозата.
Още витаминът създава настроение, слънчева усмихва и укрепва имунитета.

 

Източник: 
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jhn.12748