Някои растителни заместители на месо и млечни продукти може да не са по-добри за здравето на хората. Това е вписано в последния информационен лист на Световната здравна организация за Европа „Растителни диети и тяхното въздействие върху здравето, устойчивостта и околната среда“.

 

Независимо дали поради здравословни причини или поради опасения за околната среда, консумирането на по-малко или никакво месо става все по-популярно по целия свят. 


 

Много от заместителите на растителна основа, известни също като аналози, могат да бъдат определени като ултрапреработени храни, което означава, че имат висока енергийна плътност и високо съдържание на натрий, наситени мазнини и “свободни захари”. Липсват диетични фибри, витамини и минерали, намиращи се в непреработените храни (включително храни от животински произход) и минимално преработените растителни храни.

 

„Стремежът към по-здравословен начин на живот и по-здравословна среда променя хранителния режим на хората в европейския регион на СЗО и това е прекрасно“, смята д-р Кремлин Викрамасингх, изпълняващ длъжността ръководител на Европейския офис на Организацията за превенция и контрол на незаразните болести. “Важно е да помним, че растителните диети могат да бъдат много различни една от друга и не трябва автоматично да се считат за здравословни”, обяснява той. 

 

„Днес, когато идеята за здравословното хранене се комерсиализира, трябва да обърнем повече внимание на храните. Когато ядем обикновени плодове и зеленчуци, можем да сме сигурни, че те са полезни за нашето здраве. Но когато купуваме готови храни, които се продават като здравословни, трябва да обърнем повече внимание на това от какво са направени”, добавя авторът на новия информационен лист д-р Афтън Халоран. 

 

Растителните диети с ниско съдържание на сол, наситени мазнини и захари могат да послужат като превантивна мярка срещу преждевременна смърт. Здравословните диети са важен начин за предотвратяване и контрол на незаразните заболявания, включително сърдечни заболявания, рак, инсулт и диабет.

 

Какви са рисковете за здравето от аналози на месо?

 

Изследванията показват, че честата консумация на ултрапреработени храни може да доведе до наднормено тегло, затлъстяване, кардиометаболитни рискове. Още рак, диабет тип 2 и сърдечносъдови заболявания. 

 

Ситуацията е тревожна, тъй като потребителите са накарани да вярват, че преработените продукти на растителна основа са здравословни, докато в действителност не са, коментират от Световната здравна организация.

 

Ясно е, че в този контекст има нужда от добре установена база от знания за изграждане на силна, ефективна политика, която да ръководи индустрията и потребителите.

 

„Остават основни неясноти, когато става въпрос за хранителния състав на тези продукти и как те допринасят за качеството и разнообразието на диетата в Европейския регион на СЗО. Тази липса на информация пречи на правителствата да формират ефективни политически кампании, с потенциални последици за здравето на населението“, твърди д-р Викрамасингх.

 

Какво могат да направят страните за въвеждането на здравословни растителни диети?

 

Препоръката за преминаване към растителна диета или намаляване на консумацията на месо и млечни продукти не е достатъчна за подобряване на планетарното и общественото здраве. За да се помогне на правителствата за разработването на основани на доказателства насоки за хранене, хранителна политика и общи здравни съвети, трябва да бъде предоставено ясно и последователно, основано на доказателства послание.

 

За да създаде необходимата база от знания, Световната здравна организация за Европейския регион препоръчва провеждане на проучвания, базирани на реални хранителни модели, върху които да се изградят силни, ефективни политики в държавите-членки за насочване на индустрията и потребителите.

 

Още когато се препоръчва преминаване към растителна диета, да се предоставя последователна, изрична и културно подходяща информация за това какви видове храни могат да заменят месото и млечните продукти – с пълноценни храни или минимално преработени храни като приоритет.

 

Трябва да се сравняват заместителите на месо и млечни продукти с техните еквиваленти от животински произход при извършване на анализи на хранителното съдържание.

 

Трябва да се разработят цели за преформулиране, които обхващат не само месото и млечните продукти, но и техните заместители. Необходимо е подобряване на бази данни, за да се гарантира наличието на ясни и прозрачни механизми за наблюдение на хранителните доставки и индустрията.

 

Източник: 

https://www.euro.who.int/en/health-topics/noncommunicable-diseases/pages/who-european-office-for-the-prevention-and-control-of-noncommunicable-diseases-ncd-office/news/news/2021/12/new-who-factsheet-how-can-we-tell-if-plant-based-products-are-healthy