За много хора консумацията на кафе сутрин е задължителна, за да започнат своя ден. За максимални енергизиращи ефекти обаче, най-доброто време за пиене на кафе може да не бъде веднага след събуждане.

 

Кафето съдържа кофеин, който може да повиши нивата на кортизол на консуматора си.


 

Кортизолът е стрес хормон, който подпомага регулацията на метаболизма в тялото, имунитета и кръвната захар.

 

Според проучване публикувано в Emotion нивата на кортизола естествено се повишат и достигат пик до 30-45 минути след събуждане. Следователно заради стимулацията на метаболизма, която той предизвиква, се наблюдава прилив на енергия през това време на деня.

 

За да се избегне голямото завишение в нивата на кортизола, се препоръчва консумацията на първата чаша кафе да бъде около час след събуждане.

 

Ефектът на кафето се наблюдава скоро след неговото изпиване.

 

Според наблюдения публикувани в Neuroscience & Biobehavioral Reviews приемът на кафе преди тренировка може да подпомогне при извършването на упражненията, тъй като снабдява тялото с повече енергия, подпомага за фокуса и координацията и намалява усещането за болка.

 

Често хората консумират кафе, когато имат нужда да се съсредоточат по-добре, преди някоя важна задача или друг вид дейност изискваща повишено внимание.

 

Кафето може да бъде от полза и при недобро качество на съня предходната нощ.

 

Публикувано проучване в Sleep отбелязва колко е необходимото количество кофеин на хора лишени от сън, за да се почувстват сякаш са спали цяла нощ и установиха, че пикова бдителност може да се постигне с 200 милиграма - около 2 чаши кафе, точно след събуждане и допълнителни 200 милиграма 4 часа по-късно.

 

Според Администрацията по храните и лекарствата на САЩ максималното количество кафе, което човек може да приеме за един ден е не повече от 400 милиграма - 4-5 чаши.

 

За хора, които имат непоносимост или са чувствителни към кофеина би било полезно намаляването на приема или цялостното му отстраняване от диетата.

 

Препоръчително е хората да приемат максимално по 2 чаши кафе на ден и след това при нужда да заместят със зелен чай или матча.

 

Прекомерната консумация на кафе може да доведе до тревожност, безсъние, висок кортизол и треперене.

 

Също така приемът на кафе в късните часове на деня може да доведе до безсъние, особено при по-чувствителните към кофеина.

 

Източници:

https://www.livestrong.com/article/13768070-best-time-to-drink-coffee/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4868668/

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0149763416300690#sec0085

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5020365/pdf/aasm.39.10.1827.pdf

https://www.fda.gov/consumers/consumer-updates/spilling-beans-how-much-caffeine-too-much