Ако трябва да обобщим в едно изречение качествата на малините, то ще е: нискокалорични – 52 ккал, богати на фибри – 6,5 г, само с 4,4 г захар, пълни с на вода – 85,7 г, осигуряващи една трета от необходимия ни манган и близо половината от потребностите ни за деня витамин С при консумация на само 100 г.

 

Малините са от плодовете с най-ниско съдържание на захар, като фибрите в тях надхвърлят захарите, от които зависи промяната в стойностите на кръвната глюкоза. Смятат се за подходящ плод за консумация при хора, при които се налага контрол на кръвната захар, тъй като са с нисък гликемичен индекс – само 25 и още повече с нисък гликемичен товар – само 2, което показва количествено и качествено здравословно отношение на въглехидратите в тях спрямо кръвната захар. Те са подходящи при диабет и за включване в менюто при желание за редуциране на теглото.


 

Относно съдържанието на мазнини и протеини в плодовете и зеленчуците, с някои изключения, е почти излишно да се говори, но все пак при малините макар и в минимални количества мазнини има. Това, което в случая, е важно да се спомене, че те са малко над половин грам и всъщност са полиненаситени мастни киселини, което прави малините, в комбинация с фибрите им, полезен плод за сърдечносъдовата система.

 

Според експерти нутриентите в малините подобряват ендотелна функция на кръвоносните съдове и намаляват риска от повишаване на кръвното налягане. Основният ефект на фибрите, освен ползата за храносмилателната система и редовния стомах, е, че помагат за намаляване нивото на лошия холестерол в кръвта.


Малините са богати на витамин С и фолат, а той знаем намаляват оксидантния стрес, оттам възникването на възпалителни процеси, в комбинация с наличието на балансиращи натрия калий, се получава една добра „формула“ за здраво сърце. Витамин С е условие за синтеза на колаген в кожата и предвид, че „обира“ вредния ефект на ултралиолетовите лъчи, гарантира нейната младост за по-дълго. 


Фолатът също така е изключително ценен за бременните жени. 


Малините са от източниците на естественото съединение ресвератрол – същото, което коментираме при ползите на червеното вино: явно, малините и виното си отиват изначално. Ресвератролът е ценен за здравето на костите, участва в остеогенезата, тоест формирането на нова костна тъкан. Имайки предвид наличието на калций и магнезий, малините се оказват подходящи храна за превенция на остеопоразата.


От всички нутриенти в малините като цяло полифенолите са първенец по отношение на антиоксидантната и противовъзпалителна сила. Колкото по-ярък и тъмен е цветът им, толкова полифенолите в тях са повече.


Освен че антиоксидантите като цяло, помагат на организма за изчистването на лошите ефекти от свободните радикали, токсините, предотвратяването на условия за възникването на ракови клетки и образуването на бръчки, са от значение за нормалните функции на нервната система и здравето на очите. За последното особено помагат лутеинът и зеаксантинът, които вероятно имат протективна роля срещу свързана със стареенето макулна дегенерация.


В малините се намира също така малко витамин Е, витамин А, каротини – алфа и бета, витамини от В групата, витамин К, желязо, фосфор, цинк, мед, селен.


Не бива да забравяме, че както към ягодите, така и към малините, е възможно някои да изпитват алергия.

 

Библиография

https://www.verywellfit.com/raspberry-nutrition-facts-calories-and-health-benefit-4114711
https://www.fammed.wisc.edu/files/webfm-uploads/documents/outreach/im/handout_glycemic_index_patient.pdf
https://www.medicalnewstoday.com/articles/283018#nutrition
https://www.health.com/food/raspberries-nutrition
https://www.nutritionvalue.org/Raspberries%2C_raw_nutritional_value.html
https://nutritiondata.self.com/facts/fruits-and-fruit-juices/2053/2
https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/167755/nutrients