В основата на здравословното хранене стои не толкова редовната консумация на определени храни, а правилното им комбиниране с цел пълно усвояване на полезните им съставки. Има редица хранителни вещества, които взаимно повлияват усвояването си в организма. В някои случаи взаимният ефект е негативен, в други – позитивен.

 

Взаимовръзките между принципите на усвояване на различните типове хранителни вещества са много комплексни, но част от тях са изцяло разгадани и всеки може да разчита на полезния ефект от тях. Ще разгледаме няколко комбинации, показващи как едновременната консумация на двойки хранителни вещества в едно меню улеснява пълното усвояване и на двете.


 

Пресни зеленчуци и мазнини
Пресните зеленчуци са богати на витамини, част от които са от групата на мастноразтворимите (витамини А, D, Е и К). За да се усвоят всички тези витамини, много полезно би било зеленчуците да се консумират едновременно с храни, богати на мазнини. Това означава, че всяка свежа салата би станала още по-полезна, ако се подправи с олио, зехтин или друг тип мазнина.

 

Витамин С и желязо
Дори голяма порция богата на желязо храна може да не помогне за набавяне на необходимото количество от важния микроелемент, ако не се подсигури оптималното му усвояване. Доказано е, че желязото в храносмилателния тракт се преминава в най-удобна за усвояване форма в присъствието на витамин С. Затова растителни или животински храни, богати на желязо, като коприва, спанак, ядки, черен дроб, червено месо, яйца и др., трябва да се консумират едновременно с храни, богати на витамин С.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Витамините от група В-комплекс заедно
В групата на витамин В-комплекс попадат няколко различни вещества с разностранни действия в организма. Общото между тях е, че оказват много благоприятен ефект върху нервната система, кръвотворните функции и превенцията на атеросклерозата и други съдови заболявания. Освен това повечето от тези вещества взаимно допълват усвояването си в организма. Това важи в най-пълна степен за трите основни витамина от тази група – В1 (тиамин), В6 (пиридоксин) и В12 (цианкобаламин). Препоръчително е храните, богати на различните форми на витамин В, да се консумират едновременно в едно меню, за да се усвоят най-пълно тези незаменими нутриенти.

 

Едновременната консумация на храни, съдържащи посочените двойки хранителни вещества, е важна част от принципите на здравословното хранене. Правилното комбиниране на храните в едно хранене и подбирането на такива, които подпомагат метаболизма и усвояването си, може да гарантира оптималното снабдяване на организма с някои от най-важните за правилното му функциониране вещества.