Принципите на правилно комбиниране на храните са стълбовете на здравословното хранене във всеки негов аспект. Независимо дали търсим позитивен ефект върху теглото или просто се стремим към поддържане на тонуса и енергийния баланс на тялото, и в двата случая ефектът е по-пълен, ако комбинираме правилно хранителните продукти в менюто си.

 

Всеизвестен факт е, че най-проблемни в това отношение са въглехидратите. Те се усвояват най-бързо и може да възпрепятстват метаболизма на всички други хранителни вещества в менюто ни, водейки до подуване на корема и общ дискомфорт. Затова комбинирането им с други типове нутриенти в едно хранене изисква най-сериозно внимание.


 

В предходен материал разгледахме особеностите при комбинирането на храни, богати на въглехидрати с такива с високо съдържание на белтъчини. Сега ще разгледаме как си влияят въглехидратите и мазнините, когато ги приемаме едновременно с едно хранене.

 

Оказва се, че въглехидрати и мазнини може да се консумират едновременно, без притеснение от стомашен дискомфорт или негативни последствия върху метаболизма. Трябва да уточним, че в тази група попадат т.нар. сложни, или бавни въглехидрати, а не протите захари, съдържащи се в сладкишите и десертите.

 

Много богати на бавни въглехидрати са оризът, киноата, пълнозърнестата паста, но и редица често консумирани зеленчуци – картофите, тиквичките, доматите. Всички те изискват алкална среда в стомаха за пълноценното си разграждане. Затова те се допълват много лесно и може да се комбинират в едно меню, без притеснение, че ще създадат проблеми с метаболизма. Така ориз и картофи или киноа с тиквички и домати може да се консумират заедно и да се ползват за приготвяне на различни гозби. Безпроблемно такива продукти може да се комбинират и с храни, богати на мазнини.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Както стана дума, разграждането на въглехидратите изисква алкална среда. Мазнините също се разграждат най-пълноценно във високо (алкално) рН, подсигурено от ензимите в червата. Така двата типа хранителни вещества не компрометират взаимно разграждането и усвояването си и ензимите, които ги метаболизират, не се неутрализират взаимно. Това е причина въглехидрати и мазнини да се комбинират в едно хранене без притеснения за метаболизма или теглото.

 

По друг начин стоят нещата с бобовите култури – те също са богати на бавни въглехидрати, но съдържат и много протеини, което ги прави неподходящи за комбиниране с въглехидратни или мазни храни, защото взаимно ще забавят разграждането и усвояването си.