Богатите на протеини (белтъчини) храни са основна съставка от всеки режим на здравословно хранене. Същевременно това са храните, които изискват най-голямо внимание, когато се комбинират с други в едно хранене.

 

Богатите на протеини храни се разграждат и усвояват добре само, когато са преминали висококиселинна преработка в стомаха. Поради това не е препоръчително в едно хранене да се комбинират продукти, богати на протеини, с такива, съдържащи високо количество въглехидрати, защото те изискват алкална среда за разграждането си.


 

Специалистите по въпросите на правилното хранене препоръчват високопротеиновите храни да се комбинират със зеленолистни или други типове зеленчуци с високо съдържание на вода. Изборът е голям – броколи, чушки, спанак, зелен боб, грах, домати и др. Голямо предимство на повечето зеленчуци е, че съдържат свои собствени ензими и нямат нужда от особени промени в киселинността на стомаха и червата, за да бъдат оптимално обработени и усвоени. Така усвояването на протеините не се компрометира в никаква степен.

 

Основна препоръка на експертите е месата, като много богат на протеини и силно засищащ продукт, да се комбинират с по-леки зеленчуци, например със спанак, чушки, моркови, брюкселско или китайско зеле. Така не само ще се подсигури максимално усвояване на всички хранителни съставки, но и няма да се натовари дейността на стомашно-чревния тракт. Комбинацията от по-тежки протеинови храни с по-леки зеленчуци може да се сервира и на обяд, и на вечеря, без риск от поява на оплаквания като тежест и подуване на корема.

 

NEWS_MORE_BOX

 

От друга страна, рибните продукти, които също се много богати на белтъчини, но са по-лека храна, позволяват комбиниране и с по-тежки зеленчуци, като броколи, карфиол, авокадо и др. Това съще се разглежда като добре балансирано меню, което не крие риск от стомашни оплаквания.

 

Специалистите посочват, че едновременният прием на растителни и животински храни, богати на протеини не оказва негативно влияние на усвояването им. Затова комбиниранеот на риба, меса и грах, фасул, нахут и други бобови култури е позволено във всяко хранене. Важно условие е единствено да не се прекалява с приема им, защото бавната преработка в стомаха и високото съдържание на фибри може да предизвика усещане за тежест и дискомфорт.