Всеки тип храна се разгражда и усвоява по различен и специфичен начин. Някои престояват в стомаха и червата по-дълго време, други са готови за изнасяне от организма много бързо след смилането им от стомашните ензими и всмукването на съставките им в червата. Затова как ще комбинираме храната си е толкова важно, колкото и каква храна ще подберем.

 

В предходен материал представихме основните принципи на комбиниране на храната. Време е за малко подробности, касаещи някои конкретни комбинации, които може да затормозят работата на стомашно-чревния тракт.


 

Комбиниране на въглехидрати и протеини – основни принципи

Това е най-често правената комбинация на храни от почти всеки човек по света. Оказва се, че именно редовното комбиниране на въглехидрати и протеини (белтъчини) в едно хранене е в основата на голяма част от храносмилателните проблеми – нередовен стомах, подут корем, запек и др. Тази хранителна комбинация е и основна причина за проблемите с теглото.

 

Като най-прост пример за нежелано комбиниране на въглехидрати и протеини може да се посочи един обикновен бургер. Хлебчето съдържа предимно прости въглехидрати, или бавни, ако е черно, а месото, независимо от вида му, е богато най-вече на белтъчини.

 

Основните проблеми за храносмилането при комбиниран прием на въглехидрати и протеини идват от коренно различния механизъм на разграждането им в стомаха.

 

Въглехидратите се разграждат до усвоими захари под влиянието на ензима амилаза. Той обаче изисква поддържане на алкална среда, за да е максимално ефективен. Протеините от своя страна се разграждат от пепсина, който е активен в киселинна среда.

 

И понеже въглехидратите и протеините се разграждат пълноценно в противоположни от химична гледна точка среди, едновременният им прием изисква организмът да секретира едновременно алкални и киселинни храносмилателни ензими. Те взаимно се неутрализират, което забавя метаболизма, храната се задържа по-дълго по протежението на стомашно-чревния тракт, което води до подуване, усещане за тежест и дори болки в стомаха.

 

В такива условия може да се стигне до някои опасни последици:

 

NEWS_MORE_BOX

 

  • Част от получените при разграждането на храната продукти ферментират или преминават през други типове трансформации, при които се отделят токсини, преминаващи в кръвта;
  • Някои от отделените продукти действат като алергени и може да отключат хранителна алергия
  • Дългият престой на храната в стомаха и червата стимулира растежа на опасни бактерии и гъбички, които може да доведат до гастрит, язва, кандидози и др. заболявания;

 

При редовно комбиниране на въглехидрати и протеини в едно хранене стомашно-чревните проблеми може да хронифицират.

 

Разбира се, има и храни, чието правилно комбиниране има много позитивен ефект върху храносмилането. Те също заслужават своето внимание, с оглед на ползите, които може да донесат за справяне с хронични проблеми като лениви черва, нередовен стомах, запек, синдром на раздразненото черво и др.