Неведнъж сме споменавали, че флавоноидите са изключително ценни за сърдечносъдовата система и мозъка. В това число влизат и пигментите, които дават ярък и примамлив цвят на плодовете и зеленчуците.


За пореден път учените потвърдиха, че редовната консумация на възможно най-ярките като горски плодове, череши, ягоди, чушки и други поддържат доброто здравословно състояние на този най-важен орган. 


Флавоноидите са биологично активни съставки, които естествено се намират в растенията и се смятат за едни от най-силните антиоксиданти. Най-добрият източник са суровите плодове и зеленчуци.



Учени от Харвардския университет се опитват да разберат дали консумацията на храни, богати на флавоноиди, може да промени процеса на влошаване на когнитивния упадък – известно е, че такъв, уви, настъпва неизбежно с напредването на годините, с натрупването на вредни вещества в организма и нарастването на нарушенията във функционирането му. 


В изследването са включени близо 50 хиляди дами и 28 хиляди господа, на средна възраст, съответно, 48 и 51 години. Тези хора били наблюдавани в продължение на завидния период от 20 години, като периодично попълвали анкети, свързани с храненето им. На база тази информация изследователите изчислили количеството флавоноиди, които съдържала храната им и честотата на приема им. 


Допълнително било провеждано обследване за когнитивните способности на участниците. 


Резултатите от анализа показали, че в групата, която консумирали най-много флавоноиди за денонощие – 600 мг, рискът от влошаване на когнитивните способности бил 20% по-малък, в сравнение с хората, които ги приемали най-малко – по 150 мг.


За да се ориентирате за количеството флавоноиди, които се приемат, консумирайки плодове, ето една малка справка – 100 г ягоди осигуряват 180 мг от ценните вещества, 100 г ябълки – около 113 мг. Грубо казано, това означава да се хапват по 300-500 г плодове и зеленцучи на ден. По друг начин казано, това са една салата и 2 плодови закуски.


Учените определят и кои флавоноиди се оказват най-полезни. Това са намиращите се в жълтите и оранжеви плодове и зеленчуци – така че, следващия път, когато решите да се откажете от морковите, помислете пак. Следващите по сила са антоцианините в боровинките и черешите. 


Хората с най-добри резултати редовно хапвали минимум половин порция портокали, ябълки, круши, грейпфрут, целина и др.

 

 

Източник:
American Academy of Neurology

 

Справки: 
Yeh, T-S., et al. (2021) Long-term Dietary Flavonoid Intake and Subjective Cognitive Decline in US Men and Women | Neurology. doi.org/10.1212/WNL.0000000000012454.