Всички видове ядки са полезни и предлагат много по-здравословна алтернатива на бързите закуски в случаите, когато искаме бързо да заситим глада.

 

Ядките са богати на витамин Е, белтъчини, есенциални мастни киселини и фибри и осигуряват богато разнообразие от микроелементи и антиоксиданти.


 

Една от най-големите дилеми по отношение на ядките е свързана с нуждата да избираме дали да ги консумираме сурови или печени. Основно притеснение на много хора е доколко термичната обработка повлиява полезния състав на ядките и дали приятният им вкус след печене не идва за сметка на лишаване от част от важните им за здравето съставки.

 

Печенето променя не само вкуса, но и структурата на ядките. Успоредно със загубата на вода обаче настъпват пренебрежимо малки промени в хранителния им състав. Установено е, че печените и суровите ядки имат приблизително еднакво съдържание на хранителните вещества, които ги правят толкова полезни – мастните киселини, белтъчините и фибрите.

 

Анализите показват, че една средна шепа (около 30 г) сурови бадеми съдържа около 160 калории и 14 г есенциални мастни киселини. Същото количество печени бадеми съдържа около 170 калории и 15 г мастни киселини. Счита се, че разликите идват единствено от факта, че печените ядки губят голяма част от водата си и разликата в теглото им се отразява леко и на химичния състав.

 

Най-силно от термичната обработка на ядките страда витамин Е в състава им. Той е термолабилен и при продължително печене голяма част от него може да се деактивира. Друг от водещите недостатъци на печенето на ядките е, че улеснява контакта на ненаситените мастни киселини с кислород и ги прави по-податливи на оксидация. Така се повишава рискът от образуване на свободни радикали след консумацията им. Затова печените ядки имат по-кратък срок на годност от суровите и е препоръчително да се консумират максимално бързо след термичната обработка.

 

NEWS_MORE_BOX

 

За намаляване вероятността от деактивиране на витамин Е или оксидиране на мастните киселини се препоръчва печенето на ядките да е при по-ниски температури.

 

В повечето случаи ядките се пекат в сухо състояние, но нерядко се ползва и мазнина. Противно на очакванията печените в качествена мазнина ядки са със съвсем леко завишено съдържание на мазнини и калории.

 

Причината е в това, че те са естествено богати на мазнини и при термична обработка загубата на вода не води до сериозна абсорбция на допълнителни мазнини.

 

Обобщените данни показват, че не може да се направи генерално заключение дали печените или суровите ядки са по-полезни. Фактор, определящ избора ни тук, би могъл да бъде единствено разликата във вкуса. И дребната подробност, че складирани на нечисто място, суровите ядки може да представят удобна среда за развитие на различни гъбички и бактерии, включително от род Salmonella, Escherichia coli и др.