Плодовете са хранителни и полезни за здравето, но някои видове - особено сушените и консервираните – могат да бъдат с твърде високо съдържание на захар и калории.

 

Освен това някои видове плодове могат да повишат нивата на кръвната захар при хора с диабет или да предизвикат неразположение при киселинен рефлукс. В този текст ще разгледаме плодовете с най-високо съдържание на захар, които е добре да ограничим, когато имаме за цел да намалим приема на въглехидрати или захар.


 

Фурми

 

Фурмите са известни със сладкия си вкус. Сушените фурми често се ползват като подсладител в рецептите или като подкрепяща закуска. Въпреки че са богати на антиоксиданти и микроелементи като калий, мед и магнезий, те са с високо съдържание на захар и въглехидрати. Една чаша (160 грама) сушени фурми съдържа:

 

Калории: 451

Протеин: 4 грама

Захар: 101 грама

Мазнини: 0,6 грама

Въглехидрати: 120 грама

Фибри: 13 грама

 

Сушени плодове

 

Ябълки, стафиди, кайсии, смокини, манго, ананас, боровинки са сред често срещаните сушени плодове. В сравнение с пресния си еквивалент, те обикновено съдържат повече калории, въглехидрати и захар. Повечето сушени плодове са богати на фибри, калий и витамин С, но поради високото съдържание на захар е добре да ги ограничим. Една чаша (160 грама) сушени плодове съдържа:

 

Калории: 477

Протеин: 4 грама

Захар: 106 грама

Мазнини: 1 грам

Въглехидрати: 126 грама

Фибри: 8 грама

 

Личи

 

Тропическият плод личи е известен със своя уникален вкус и външен вид. Съдържа ключови микроелементи, включително витамин С, мед и калий, но освен това е и с относително високо съдържание на захар. Една чаша (190 грама) прясно личи съдържа:

 

Калории: 125

Протеин: 1,5 грама

Захар: 29 грама

Мазнини: 1 грам

Въглехидрати: 31,5 грама

Фибри: 2,5 грама

 

Манго

 

Този вкусен костилков плод е популярен със своя сладък вкус и мека, кремообразна текстура. Мангото също е богато на витамин С, фолиева киселина и мед. От друга страна, то съдържа и голямо количество естествена захар. Една чаша (165 грама) манго съдържа:

 

Калории: 99

Протеин: 1,5 грама

Захар: 22,5 грама

Мазнини: 0,5 грама

Въглехидрати: 25 грама

Фибри: 2,5 грама

 

В крайна смека повечето пресни, минимално обработени плодове са важна част от пълноценната и балансирана диета в умерени количества, заради богатото си съдържание на фибри, витамини, минерали и антиоксиданти. 

 

Източници:

https://www.healthline.com/nutrition/the-most-unhealthy-fruits

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3992385/

https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/1102623/nutrients

https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/169086/nutrients

https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/169910/nutrients