Че плодовете са полезни за здравето, знаем всички. Съдържат витамини, микроелементи, фибри и други важни вещества. Но съдържат и прости захари, които организмът много бързо усвоява. При това някои плодове съдържат захари в доста високи количества.

 

Простите захари са къси полизахаридни молекули, които се разграждат бързо от храносмилателните ензими до глюкоза и много бързо преминават в кръвта. Затова се означават също и като бързи въглехидрати.


 

Редовното консумиране на плодове, богати на прости захари, може да бъде колкото полезно, толкова и вредно. Тези плодове са сред първите продукти, които диетолозите изключват, оформяйки индивидуалната диета за отслабване при надмормено тегло и затлъстяване. С внимание към тях трябва да се отнасят и диабетиците. Макар по-голямата част от захарността на тези плодове да се дължи на по-безопасната за диабетиците фруктоза, високото съдържание и на глюкоза не бива да се пренебрегва.

 

Важно е да се отбележи, че плодовете с най-високо съдържание на прости захари невинаги са много сладки на вкус. Специфичната консистенция и състав на всеки плод и комбинацията от вкусови рецептори, които се активират при консумацията му, много често прикриват или притъпяват сладостта.

 

Плодовете, които съдържат най-високи количества прости захари, и с чиято консумация трябва да внимават диабетиците и спазващите диета за отслабване, включват:

 

Плод Съдържание на пости захари
Манго 45 г в 1 брой
Грозде 25 г в една средна купичка
Череши 20 г в една купичка
Круши 18 г в 1 брой
Диня 18 г в 1 среден резен 
Банани 15 г в 1 брой
Смокини 8 г в 1 брой

*Данните са приблизителни и важат с най-голяма точност за добре узрелите плодове

 

NEWS_MORE_BOX

 

Количеството въглехидрати, включително прости захари, които е препоръчително да се консумират дневно, зависи от индивидуалните особености на всеки. Единствената по-конкретна препоръка е те да съставляват около 40% от общия калориен прием за деня.

 

Познаването средното съдържание на захари в тези плодове може да помогне за по-точна ориентация на хората, налагащи си ограничения в приема ва въглехидрати.

 

Консумацията на тези плодове няма как и не трябва да се изключва напълно, дори при диабетици и хора на диета. Важно е обаче приемът им да не се комбинира с други сладки храни, а да е придружен от продукти, източници предимно на протеини за балансиране на хранителния прием.