Пресните плодове са важна част от добре балансираната и пълноценна диета, защото са богати на ценни за здравето витамини, минерали, фибри и антиоксиданти, и обикновено не са сред храните, които смятаме за висококалорични.

 

Някои пресни плодове, като авокадо и кокосът, са богати на здравословни мазнини, а други, като бананите и мангото, са с високо съдържание на въглехидрати, от които тялото се нуждае, за да наддаде тегло.


 

Банани

 

Бананите са отличен избор, в случай че искате да наддадете тегло. Те са не само хранителни, но и отличен източник на въглехидрати и калории. Един средно голям банан (118 г) съдържа:

 

Калории: 105

Протеин: 1 г

Мазнини: 0,4 г

Въглехидрати: 27 г

Фибри: 3 г

Витамин В6: 26% от дневния прием

Манган: 13% от дневния прием

 

Бананите съдържат, освен това много микроелементи. Зелените банани са с високо съдържание на устойчиво нишесте, което преминава през храносмилателния тракт неразградено, което подобрява здравето на червата. Бананите са удобна закуска в движение и могат да се добавят към овесени ядки или смутита.

 

Авокадо

 

Авокадото е висококалорично, благодарение на високото си съдържание на здравословни за сърцето мононенаситени мазнини. Авокадото също така е добър източник на важни витамини и минерали като калий, витамин С и витамини от група В. Освен това авокадото е богато на фибри, които поддържат здравето на храносмилателната система. Едно средно голямо авокадо (100 г) съдържа:

 

Калории: 161

Протеин: 2 г

Мазнини: 15 г

Въглехидрати: 8,6 г

Фибри: 7 грама

Витамин К: 17,5% от дневния прием

Фолиева киселина: 21% от дневния прием

 

Авокадото е богато и на микроелементи, като калий и витамини К, С, В5 и В6. Може да се добавя към супи и салати или да се включва в крем за намазване на филийка.

 

Кокосов орех

 

Настърганият кокосов орех е често срещана съставка в печива, смутита и ястия за закуска. Той е богат на хранителни вещества като манган, мед и селен, и има високо съдържание на мазнини и калории. Кокосовите орехи са с високо съдържание на триглицериди, вид мазнини, които лесно се усвояват от тялото и са полезни за сърцето. Една порция от 28 г пресен кокос съдържа:

 

Калории: 99

Протеин: 1 г

Мазнини: 9,4 г

Въглехидрати: 4,3 г

Фибри: 2,5 г

Манган: 17% от дневния прием

Селен: 5% от дневния прием

 

Кокосът е с високо съдържание на важни минерали, включително фосфор и мед. Бихте могли да поръсите настърган кокосов орех върху плодова салата, смутита и супи, за да увеличите калоричното им съдържание.

 

Манго

 

Мангото е вкусен, сладък плод с впечатляващ хранителен профил. Също като бананите, мангото е добър източник на калории - предимно от въглехидрати. Една чаша (165 г) манго съдържа:

 

Калории: 99

Протеин: 1,4 г

Мазнини: 0,6 г

Въглехидрати: 25 г

Фибри: 3 г

Витамин С: 67% от дневния прием

Фолиева киселина: 18% от дневния прием

 

Мангото е добър източник на мед, няколко витамини от група В и витамини А и Е. То е и чудесно допълнение към смутита, салси и летни салати.

 

Източници:

https://www.healthline.com/nutrition/high-calorie-fruits#fresh-fruits

https://www.healthline.com/nutrition/the-most-unhealthy-fruits&sa=U&ved=2ahUKEwi03La9_ZHyAhWegP0HHSV4BnQQFjAAegQIBhAC&usg=AOvVaw09GHSfrGrYpq8Iq7i1Fxw9