Хипертонията или високото кръвно налягане е най-често срещаният предотвратим рисков фактор за сърдечни заболявания. Над 1 млрд. души по света имат високо кръвно, което се определя като стойности на систоличното кръвно налягане над 130 mm Hg, диастолично кръвно налягане над 80 mm Hg, или и двете.

 

Балансираното и здравословно хранене се препоръчва на всички хора с хипертония, включително и на тези на лекарства за понижаване на кръвното. Изследванията сочат, че определени храни, особено тези с високо съдържание на специфични хранителни вещества като калий и магнезий, помагат за намаляване на кръвното налягане.


 

Цитрусови плодове

 

Цитрусовите плодове, като грейпфрут, портокали и лимони, въздействат силно за понижаване на кръвното налягане. Те са богати на редица витамини, минерали и флавоноиди, които намаляват рисковите фактори за сърдечни заболявания като високото кръвно налягане.

 

Сьомга и други мазни риби

 

Мазните риби са отличен източник на омега-3 мазнини, които помагат за намаляване на кръвното налягане. Те имат противовъзпалително действие от една страна, а от друга понижават нивата на свиващите кръвоносните съдове съединения, наречени оксилипини. Изследванията свързват приема на богати на омега-3 мастни риби с по-ниски нива на кръвното налягане.

 

Тиквено семе

 

Тиквеното семе е концентриран източник на хранителни вещества, важни за контрола на кръвното налягане, включително магнезий, калий и аргинин – аминокиселина, необходима за производството на азотен оксид, който е от съществено значение за отпускане на кръвоносните съдове и намаляване на кръвното налягане. Маслото от тиквено семе е доказано силно естествено лекарство за високо кръвно налягане.

 

Боб и леща

 

Бобът и лещата са богати на хранителни вещества, които помагат за регулиране на кръвното налягане, като фибри, магнезий и калий. Многобройни проучвания показват, че яденето на боб и леща може да помогне за регулиране на нивата на високо кръвно налягане.

 

Горски плодове

 

Плодовете са свързани с най-различни впечатляващи ползи за здравето, включително регулация на високото кръвно налягане. Горските плодове, например, са богат източник на антиоксиданти, включително антоцианини: пигменти, които придават на плодовете техния цвят. Доказано е, че антоцианините повишават нивата на азотен оксид в кръвта и помагат за отпускането на кръвоносните съдове, което помага за намаляване на кръвното налягане. Боровинките, малините, аронията и ягодите са само част от плодовете, които помагат за понижаване на кръвното налягане.

 

Домати

 

Доматите са богати на много хранителни вещества, включително калий и ликопен. Ликопенът е свързан с благоприятно отражение върху върху здравето на сърцето и консумирането на храни с високо съдържание на това хранително вещество, каквито са различните доматени продукти, е полезно за регулиране на кръвното налягане и намаляване на риска от сърдечни заболявания.

 

Броколи

 

Броколите са известни с многото си ползи за здравето, включително здравето на кръвоносната система. Те са богати на флавоноидни антиоксиданти, които могат да помогнат за понижаване на кръвното налягане, като подобряват функцията на кръвоносните съдове и повишават нивата на азотен оксид в тялото.

 

Билки и подправки

 

Някои билки и подправки съдържат редица съединения, които могат да помогнат за намаляване на кръвното налягане. Целина, кориандър, шафран, лимонена трева, черен кимион, женшен, канела, кардамон, сладък босилек и джинджифил са само някои от билките и подправките, за които е доказано, че имат потенциал за понижаване на кръвното налягане.

 

Източници:

https://www.healthline.com/nutrition/foods-high-blood-pressure

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4857880/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6085127/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5021928/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5391775/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6628116/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5974099/