Зимните празнични дни са най-приятния период от годината в много отношения. Единствен, който може да предяви претенции по отношение лекото им понасяне, е стомахът ни с оглед на обилните трапези. Едва ли ще има човек, който да не се поддаде на изкушенията на няколкодневния кулинарен маратон.

 

И докато храненето по време на празници е колкото зареждащо с енергия, толкова и енергоемко, добре е да знаем кои храни ще ни подсигурят достатъчен енергиен ресурс, без да създават усещане за тежест в стомаха или да повлияват сериозно кръвната захар и кръвното налягане.


 

Много важно по време на маратонските празнични хранения е да комбинираме традиционните тежки зимни храни с такива, които няма да претоварват стомаха и същевременно ще поддържат водещите жизнени показатели в норма.

 

Кафяв ориз
Всяка празнична трапеза има нужда от подходяща гарнитура, а кафявият ориз предлага една максимално щадяща храносмилателния тракт алтернатива. Освен че запазената му обвивка осигурява високо съдържание на фибри и В-витамини, той е и пълноценен източник на манган – микроелементът, който поддържа активността на редица ензими, подпомагащи всички етапи на храносмилането.

 

Киноа
Популярна с високото си съдържание на ключоеите белтъчини, киноата съдържа и високи дози въглехидрати. Тя обаче е сред малкото богати на въглехидрати храни, които носят повече ползи, отколкото вреди. Киноата се разгражда бавно, а отделените захари постъпват в кръвта на малки порции и за дълъг период от време. Всяка празнична трапеза ще стане по-полезна, ако в основното ястие или гарнитурата се включи киноа. Тя ще подсигури постоянен източник на енергия за целия ден, без риск от сериозни промени в кръвната захар.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Хумус
Все по-популярна в последните години, пастата от нахут, означавана като хумус, присъства все по-често на трапезата у нас. И има защо. Хумусът е много пълноценен източник на енергия, която се отделя поетапно и не се складира във вид на допълнителни слоеве в мастните депа на организма. Хумусът съдържа високи дози бавни въглехидрати и ненаситени мастни киселини, които допълнително забавят тяхното усвояване.

 

Преяждането през празничните дни е почти неизбежен феномен, а и кой би искал доброволно да се лиши от това гастрономическо удоволствие. Стига да не се прекалява с калоричните храни и при възможност част от тях да се заменят с такива, които се разграждат по-бавно и държат по-дълга ситост, празничните трапези ще носят само кулинарна наслада, придружена от приятна лекота в стомаха.