Храненето е важно за здравето, а нездравословната диета може да увреди метаболизма, да доведе до наддаване на тегло и дори да наруши функцията на органи, като сърцето и черния дроб. Освен това храненето засяга и друг важен орган - кожата. От изследванията свързани с диетата и как тя се отразява на тялото, става все по-ясно, че вида храна, която се консумира, може да повлияе значително на здравето и стареенето на кожата.


Риби, като сьомга, скумрия и херинга, са отлични храни за здрава кожа. Те са богати източници на омега-3 мастни киселини, които са важни за поддържането на здравето на кожата. Омега-3 мастните киселини са необходими, за да поддържат кожата плътна, еластична и овлажнена, а дефицитът им може да причини суха кожа.


Омега-3 мастните киселини в рибата намаляват възпалението и зачервяването при акне. Те дори могат да направят кожата по-малко чувствителна към вредните UV лъчи на слънцето.



Някои проучвания показват, че хранителните добавките с рибено масло могат да помогнат в борбата с възпалителните и автоимунните състояния, засягащи кожата, като псориазис и лупус.

 

Богатите на мазнини риби също са източник на витамин Е, който е един от най-важните антиоксиданти за кожата. Набавянето на достатъчно витамин Е е от съществено значение за подпомагането на защитата на кожата от увреждане от свободни радикали и възпаление. Рибата също е източник на висококачествен протеин, който е необходим за поддържане на здравината и целостта на кожата.


Рибата осигурява също и цинк - минерал, жизненоважен за регулирането на производството на нови кожни клетки. Дефицитът на цинк може да доведе до възпаление на кожата, лезии и забавено зарастване на рани.


Авокадото е друга храна с полезно въздействие върху кожата. Авикадото има високо съдържание на здравословни мазнини, тези мазнини благоприятстват много от функциите в тялото. Набавянето на достатъчно от тези мазнини е от съществено значение, за да се поддържа кожата еластична и овлажнена.


Някои проучвания също показват, че авокадото съдържа съединения, които могат да помогнат при защитата на кожата от увреждане на слънцето. UV лъчите причиняват бръчки и други признаци на стареене.

 

Авокадото също е добър източник на витамин Е, който е важен антиоксидант. Според данните витамин Е е по-ефективен, когато се комбинира с витамин С. Витамин С е от съществено значение за здравата кожа. Кожата се нуждае от него, за да създаде колаген, който е основният структурен протеин, който поддържа кожата здрава и силна.

 

Недостигът на витамин С е рядък в днешно време, но често срещаните симптоми включват суха, грапава и люспеста кожа, която има склонност да се натъртва лесно. Витамин С е също антиоксидант, който защитава кожата от увреждането, причинено от слънцето и околната среда, което може да доведе до признаци на стареене.


Орехите имат много характеристики, които ги правят отлична храна за поддържането на здрава кожа. Те са добър източник на незаменими мастни киселини, които тялото  не може да си изработи Орехите са по-богати от повечето други ядки както на омега-3, така и на омега-6 мастни киселини.

 

Диета с твърде високо съдържание на омега-6 мастни киселини може да насърчи възпалението, включително възпалителните състояния на кожата като псориазис. От друга страна, омега-3 мастните киселини намаляват възпалението в тялото, включително и на кожата. Тъй като орехите съдържат добро съотношение на тези мастни киселини, те могат да помогнат в борбата с потенциални възпаления.


Орехите съдържат и други хранителни вещества, от които кожата се нуждае, за да функционира правилно и да бъде здрава. Цинкът е от съществено значение за кожата, за да функционира пълноценно като бариера за микроорганизмите. Също така той е необходим при заздравяването на рани и за борбата с бактериите и възпалението. Орехите също така предоставят малки количества от антиоксидантите витамин Е и селен.


Библиография:
Jean Krutmann, Philippe Humbert, Nutrition for Healthy Skin, Strategies for Clinical and Cosmetic Practice.
Damitha De Mel, Cenk Suphioglu, Fishy Business: Effect of omega-3 Fatty Acids on Zinc Transporters and Free Zinc Availability in Human Neuronal Cells.