Косата расте средно с около 1,25 см на месец и 15 см годишно. Колко бързо расте обаче зависи от редица фактори, сред които възраст, здравословно състояние, гени и начин на хранене.

 

На възрастта и гените няма как да повлияем, но можем съзнателно да променим това, с което се храним, и така да повлияем върху състоянието на косата.


 

Липсата на определени хранителни вещества, включително някои витамини, протеини, желязо, биотин, цинк и незаменими мастни киселини, може да забави нейния растеж и дори да причини косопад.

 

Вярно е и обратното: пълноценното хранене помага за растежа на косата, особено ако се стигне до косопад поради небалансирана диета.

 

Кои са най-добрите храни за по-здрава и по-дълга коса?

 

Яйца

Яйцата са чудесен източник на протеини и биотин, които стимулират растежа на косата. Приемът на достатъчно протеини е важен за косата, тъй като космените фоликули са изградени предимно от протеини. Доказано е, че недостигът на протеини води до загуба на коса.

 

Биотинът е водоразтворим витамин, наричан още витамин В₇, витамин Н или коензим R. Той има важна роля за производството на протеина кератин, който изгражда космите, ноктите и зъбите.

 

Яйцата са добър източник на цинк, селен и други полезни за косата хранителни вещества. Това ги прави една от най-добрите храни за по-здрава коса.

 

Плодове

Плодовете са богати на редица полезни съединения и витамини, които стимулират растежа на косата. Това включва витамин С, който има силни антиоксидантни свойства. Антиоксидантите помагат за защита на космените фоликули от увреждането, причинено от свободните радикали.

 

1 чаша (144 грама) ягоди осигурява впечатляващите 141% от дневните ви нужди от витамин С.

 

Тялото използва витамин С, за да произвежда колаген, който помага за укрепване на косата и заздравяванe на косъма. Витамин С, освен това има важно роля за усвояването на желязото от храната. Ниските нива на желязо могат да причинят анемия, която е свързана с косопад.

 

Спанак

Спанакът е богат на полезни хранителни вещества като фолиева киселина, желязо, витамин А и витамин С. Всички те стимулират растежа на косата.

 

Витамин А помага на кожните жлези да произвеждат себум – мастният секрет, който овлажнява скалпа и поддържа косата здрава.

 

1 чаша (30 грама) спанак осигурява до 54% ​​от дневните нужди от витамин А.

 

Спанакът е и добър растителен източник на желязо, което има съществено значение за растежа на косата. Желязото позволява на червените кръвни клетки да пренасят кислород до клетките в тялото, което подпомага растежа и възстановяването на тъканите.

 

Някои видове риба

Някои видове риба с високо съдържание на мазнини, като сьомга, херинга и скумрия, съдържат хранителни вещества, които стимулират растежа на косата.

 

Те съдържат омега-3 мастни киселини, които са свързани с растежа на косата.

 

Мазната риба е и чудесен източник на протеини, селен, витамин D3 и витамини от група В, които помагат на косата да бъде по-силна и по-здрава.

 

Сладки картофи

Сладките картофи са богати на бета-каротин. Тялото ни превръща това съединение във витамин А, който е важен за доброто здраве на косата.

 

Средноголям сладък картоф (около 114 грама) съдържа достатъчно бета-каротин, за да осигури четири пъти дневните нужди от витамин А.

 

Витамин А участва в производството на себум, стимулира растежа и сгъстяването на косата, като същевременно предотвратява регресията на космени фоликули.