Тестостеронът се приема за мъжки полов хормон. Той естествено присъства и в женския организъм, но в много по-малки количества.

 

Както понижените стойности на тестостерон при мъжа в репродуктивна възраст, така и повишените при жената са проблем. Този хормон е отговорен за натрупването на мускулна маса, костна плътност, окосмяването и засяга репродуктивните способности и при двата пола, най-малкото.


 

Физическата активност по принцип допринася за повишаване на тестостероновите нива. Има обаче и храни, които повлияват неговата концентрация в тялото в една или друга посока.

 

Кои са тези храни, които потискат неговите стойности?

 

При всички случаи прекалената консумация на тестени храни вади тялото от способността да балансира хормоните и те да функционират правилно, поради което подобно небалансирано хранене и в единия, и в другия случай трябва да се избягва.

 

1. Соевите продукти по принцип не са подходяща храна за мъжкия организъм – тук не става въпрос за малките изключения, в които се хапва тофу. Соята съдържа фитоестрогени, които предвид името са сходни на естрогените – женските полови хормони. 

 

Учените предполагат, че фитоестрогените, които се съдържат в соята, действат на хормоналната настройка на тялото, допринасяща за повишаване на нивото на естрогените в организма. Все още данните от изследванията в тази насока са противоречиви, както и се търси механизмът на тяхното действие в тялото, но все пак имайте едно наум със соята, ако сте мъж и търсите по-висока потентност и изразена мъжка красота.

 

2. Млечните продукти, въпреки че в голямата си част се приемат за деликатес и се поднасят на трапезата като мезета, оказва се, също не са съвсем подходяща храна за мъже. Предполага се, че млякото, от което се произвеждат все пак съдържа естествени хормони, които повлияват негативно нивото на тестостерона на консумиращия ги. Освен това в съвременните ферми често животните се хранят с продукти, съдържащи соя.

 

3. Не само от гледна точка на цялостното здраве, с консумацията на алкохол трябва да се внимава и да има лимит на приеманите количествата. Въпреки че има данни, че малките количества алкохол подобряват нивото на тестостерона при мъжете, прекаляването с него дали инцидентно с количеството или с честотата в дългосрочен план въздейства негативно върху наличието му в тялото. Жените обаче не бива да се успокояват, че за тях алкохолът не носи подобни негативни последици – напротив, има данни че повишената му консумация при тях обратното, повишава тестостерона! 

 

4. Ако обичате ментата заради нейния аромат или успокояващо действие и сте мъж, помислете дали не бихте могли да я замените или най-малкото да избягвате редовната употреба на ментол. За жените, особено страдащите и склонни към поликистозен овариален синдром ментовото масло може да се окаже полезно – резултати от проучвания показват намаляването на стойностите на тестостерона при приема му. 

 

5. Консумацията на тестени и захарни изделия вреди на мъжкото здраве – това е повече от ясно,  освен че се получава натрупване на излишни мазнини и килограми, тези храни допринасят за намаляване на мускулната маса.

 

6. Не всички мазнини са полезни за мъжа също. На първа линия като противопоказни се нареждат трансмазнините, които буквално вредят на функциите на тестисите. Мъжете трябва да внимават и с количествата омега-6 мазни киселини, но могат спокойно да си позволят колкото желаят храни, съдържащи полиненаситените омега-3 мазнини, защото те подобряват мъжествеността им. Естествено, съветите по отношение на мазнините са адекватни и за доброто здравословно състояние на жените.