Бисквити и торти

 

Храни с високо съдържание на мазнини и захар, като бисквити и сладкиши, могат да нарушат здравословния сън, особено когато бъдат консумирани преди лягане. Високото съдържание на наситени мазнини в тези продукти може да допринесе за киселинен рефлукс (стомашна киселина, дразнеща хранопровода).


 

Освен това, високото съдържание на захар може да повиши нивата на кръвната захар, което води до повишаване на инсулина и верига от събития, водещи до лошо качество на съня и безсъние.

 

Бял хляб

 

Рафинираните зърнени храни и храни като бял хляб имат висок гликемичен индекс, което означава, че лесно повишават нивата на кръвната захар. Необходими са допълнителни изследвания, за да бъде потвърден ефектът на въглехидратите върху качеството и продължителността на съня.

 

Сладкарски изделия

 

Сладките, лакомствата и десертите са с високо съдържание на добавени захари и наситени мазнини. Наситените мазнини и добавените захари са свързани с безброй здравословни проблеми като сърдечни заболявания, диабет тип 2 и затлъстяване.

 

Храните с високо съдържание на захар и наситени мазнини са свързани с лошо качество на съня и нарушения на съня, включително безсъние. Друго проучване, разглеждащо диетата във връзка със съня, е установило, че високият прием на наситени мазнини и захар е свързан по-малко ободряващ сън с повече възбуди през нощта.

 

Освен това, проучване от 2017 г. е установило, че по-високият прием на сладки газирани напитки с кофеин е свързан с кратък сън. Дали тази връзка се дължи на кофеина или на захарта в газираната напитка, не може да се определи и са необходими допълнителни изследвания, за да бъдат направени заключения.

 

Сушени храни

 

Сушените храни често са с високо съдържание на натрий, а диетата с високо съдържание на натрий често е свързана с повишени нива на кръвно налягане. В допълнение, някои аминокиселини, намиращи се в много сушени храни, като сушени червени меса, могат да увеличат мозъчната активност и могат да причинят безсъние.

 

Пържени храни и мазни меса

 

Храните с високо съдържание на мазнини, включително пържените храни и месото с високо съдържание на мазнини, отнемат повече време за усвояване от тялото. Консумирането на тези храни късно през нощта може да допринесе за киселинен рефлукс и други храносмилателни проблеми, което води до понижено качество на съня.

 

Бърза храна и други преработени храни

 

Бързите храни и други силно преработени храни често имат високо съдържание на натрий, наситени мазнини и добавени захари. Подобно на други храни, споменати по-горе, тези видове храни могат да окажат пагубно въздействие върху здравето и съня, когато бъдат консумирани в излишък.

 

Замяната на тези видове преработени храни с диета, основана на по-пълноценни храни, богата на зеленчуци, плодове, пълнозърнести храни, постни протеини и здравословни мазнини, ще бъде от полза за съня и цялостно здраве на човек.

 

Представители на семейство Картофови

 

Картофови са растения като домати, чушки, картофи и патладжани. Всички растения от това семейство съдържат малки количества гликоалкалоидни съединения, наречени соланин. Соланинът е част от естествената защитна система на тези растения и действа като отрова за насекомите, които се опитват да ги ядат. В екстремни количества тези съединения могат да бъдат токсични и за хората.

 

Освен това някои хора твърдят, че тези алкалоидни съединения имат стимулиращ ефект, който може да причини безсъние при хора, които са чувствителни към соланин. Въпреки това, няма качествени клинични проучвания, показващи тази връзка. При съмнение, че човек е чувствителен към соланин, трябва да се опита да премахне тези растения от неговата диетата за две седмици, за да провери дали това би помогнало за подобряване на съня.

 

Референции:
1. National Heart, Lung and Blood Institute. Insomnia
2. Zhao M, Tuo H, Wang S, Zhao L. The effects of dietary nutrition on sleep and sleep disorders
3. Centers for Disease Control and Prevention. Get the facts: added sugars
4. American Heart Association. Saturated fat
5. St-Onge M, Roberts A, Shechter A, Choudhury AR. Fiber and saturated fat are associated with sleep arousals and slow wave sleep
6. Verywell Health. 10 Foods That May Contribute to Your Insomnia