Киселинността на телесните течности и общия метаболизъм зависи пряко от добрия баланс на киселино- и алкало-образуващи храни.
 
Много диетични практики съветват приема или избягването на киселинни и алкални храни. Каква е разликата?
 
Стойностите на киселинност – pH, варират от 0 (максимална киселинност) до 14 (максимална алкалност или основност). Водата е с pH 7 – неутрална, нито киселинна, нито основна. Дали самата храна е киселинна или основна, не е от значение за общата киселинност на тялото: всяка приета храна става киселинна от солната киселина в стомаха, а попадайки в тънкото черво става бързо се алкализира. 
 
Правилната терминология по отношение на храните е „киселино-образуващи“ и „алкало-образуващи“, като това се обуславя от химичната структура на хранителните им вещества. 
 
Запознаването с тези термини е от особено значение за здравословното хранене, понеже чрез него се поддържа киселинността на кръвта и телесните течности. Те винаги трябва да са леко алкални – при здрав метаболизъм, кръвта автоматично се регулира до pH от 7,35 до 7,45. Тази автоматична поддръжка се извършва основно от бъбреците, белите дробове и минералите, поети с храната. 
 
Ако се приемат твърде много киселино-образуващи храни, например, може да се развие остеопороза. За да понижи високата киселинност на телесните течности, метаболизма отнема калций от костите – с него образува основни, алкални съединения за понижаване на общата киселинност, но силно отслабва костната здравина. 
 
NEWS_MORE_BOX
 
Киселинно образуващи, са предимно храните от животински произход, богати на протеини. Големите количества месо, риба, яйца и млечни продукти силно повишават киселинността на метаболизма и концентрацията на сяра. Преработени въглехидратни храни, като паста и захари също повишават киселинността. По-слаб ефект имат бобови и житни растения, алкохола, кафето и чая.
 
Алкало образуващи са почти всички растителни храни. Дори киселино-съдържащи храни като лимоните, попаднали в метаболизма, също спомагат за формирането на алкални съединения. Зеленолистните и кореноплодни храни са богати на минерали като калий, магнезий и калций – елементи, които подобряват киселинната регулация на телесните течности и неутрализират излишъка от киселини.
 
Най-здравословно, при нормален метаболизъм, е да се приемат разнообразни киселино- и алкало образуващи храни в балансирано, равностойно количество.