Неконтролируемото поглъщане на различни ястия по празниците може да ни докара запек. Това състояние, което протича с болки и дискомфорт, може да се дължи на безброй причини, но понякога храната в чинията е една от тях. Ако след новогодишната трапеза имаме този проблем, не трябва да бързаме с медикаментите за разхлабване, а първо да помислим как да си помогнем с натурални средства

 

Кои са основните причини за запек?


  • Недостатъчна консумация на плодове и зеленчуци;
  • Хранене с прекалено малко фибри;
  • Недостатъчен прием на вода;
  • Прием на вредни тестени изделия, които не са достатъчно сдъвкани;
  • Липса на упражнения.

 

За да забравим за запека след празниците, трябва да следваме няколко прости правила. Добре е да следим как се чувства стомаха ни след приема на различни храни, както и да изключим от менюто си някои определени. Понякога диетата, която спазваме също може да доведе до запек. Причината е, че в позволените ни храни няма достатъчно здравословни за чревната флора влакна и фибри. Хранителен режим с прекалено много фибри или преяждането с вредна храна също може да доведе до проблеми с изхождането, подуване и дискомфорт в стомаха.
 
Ето храните, които трябва да избягваме, за да не получим запек:

 

Неузрели банани

 

Бананите са вкусни и полезни. Те са източници на фибри и енергия. Въпреки това, ако обичаме да ядем недостатъчно узрели, ще получим запек. Това се дължи на комплекса от нишестета, съдържащи се жълтите плодове. 

 

За да избегнете дискомфорта при запека, купувайте по-зрели банани. При тях нишестетата са по-разградени, има повече протеини и антиоксиданти.
 
Сирене

 

Този млечен продукт подпомага здравето на костите, но и много вреди. Сиренето не съдържа влакна, нужни за храносмилателния процес на тялото. В него има лактоза, която е причинител на запек.
 
Препоръчително е ограничение в консумацията на сирене при хора, които имат чревна пропускливост, подуване и други стомашни проблеми. Ако все пак си хапваме от млечния продукт, можем да го комбинираме с храни, в които има влакна и фибри, например авокадо. 

 

Сладолед

 

Сладоледът е друга млечна храна, която е любима на много хора, но причинява запек. В него има много захари и никакво съдържание на фибри. 

 

Решението за любителите на сладоледа е да си приготвят такъв в домашни условия. В него може да слагат различни плодове, богати на фибри, както и да заместители на захарта.
 
Кафе

 

Горещата напитка помага за борбата с махмурлука след празниците, но същевременно дехидратира тялото. Tя е диуретик, но когато не приемаме достатъчно течности, се превръща в причина за появата на запек. 

 

Освен това кафето в големи количества може да причини други здравословни проблеми, затова лекарите препоръчват да не прекаляваме с кофеина. 

 

Червено месо

 

Мазното месо носи риск от сърдечносъдови заболявания, повишава теглото и често е причина за запек. А по празниците всички трапези са пълни с месо, най-вече свинско, което не е богато на фибри. За да се оттървем от запека, можем да приемаме повече меса (пилешко и риба), които са пълни с белтъчини. Салати, сладки картофи, киноа, са нещата, с които ще си набавим така необходимите за храносмилането полезни влакна. 

 

NEWS_MORE_BOX

 

Боб

 

Фасулът е невероятен източник на фибри, но при някои хора е храната, причинителка на запек. Това се случва и ако диетата ни е направена с много ниско съдържание на фибри. Ако консумираме боб, е добре да пием и повече течности, които ще улеснят усвояването на полезните им вещества.
 
Преработени храни

 

Вредните пакетирани храни, в които има по-голямо количетсво сол, захар или подобрители, несъмнено причинява запек. Най-доброто решение е да се храним с домашно приготвени ястия или да избягваме колкото се може повече всички пакетирани храни.