Много части от плодовете и зеленчуците, които консумираме всеки ден, се изхвърлят. Но това не е съвсем правилно. Вероятно ще има изненадани, но много от корите, обелките, листата или костилките на различни плодове и зеленчуци не само стават за ядене, а са богати на полезни вещества. Ето някои от тях:

 

Кора от манго



Тя е чудесен източник на витамин А, витамин С, фибри и фитонутриенти. И докато повечето хора похапват сочната вътрешност на мангото, мислейки си, че взимат всичко ценно за тялото си, то много от важните ползи на екзотичния плод остават в кората му - доза фибри, витамини и минерали.


Според проучване, цитирано от Healthline, екстрактът от кожата на манго има по-силни антиоксидантни и противоракови свойства в сравнение с екстракта от сърцевината на мангото.


Важно е да се отбележи обаче, че кората на плода може да предизвика алергични реакции при някои по-чувствителни хора. Не рядко може и да е източник на пестициди, затова ключов момент ако ще я опитаме е да я почистим и измием старателно.

 

Банановата кора


Кой би си помислил да я опита? Да, но банановите кори са с високо съдържание на калий, хранителни фибри, полиненаситени мазнини и незаменими аминокиселини. Според друго проучване цитирано от Healthline, банановите кори и особено неузрелите бананови кори са богати на антиоксиданти.


Някои популярни приложения за банановите кори включват смесването им в смутита и дори панирането им, за да се възпроизведе вкусът и текстурата на бекон. Просто не забравяйте да ги измиете добре.

 

Портокалови кори


Не, не говорим за онази малка добавка за аромат в сладкишите, а за истинки кори от портокали. Те са богати на естествени антиоксиданти, калций, няколко витамина от група В, витамин А и витамин С.


И тук кората съдържа повече фибри, отколкото самия плод.

 

Лимонови кори


Лимоновите кори съдържат здравословни хранителни вещества като калций, калий и витамин С. И докато повечето готвачи предпочитат да настъргват лимоновите кори, тя се оказва годна за консумация и цяла.


Кората на плодове като лимони и портокали обаче може да бъде трудно усвоима, предупреждават от LiveScience.

 

Кожата на кивито


Оказва се, че кожата на кивито има около три пъти повече фибри от самите плодове. Трикът е, че ако не белим кожата, така можем да запазим по-голямата част от съдържанието на витамин С в плода.

 

Кора от диня


Казват, че корите от диня имат редица ползи за здравето, главно благодарение на аминокиселината цитрулин, която е концентрирана именно там. Според Healthline, цитрулинът може да повиши либидото, да подобри нивото на кислород към мускулите, да намали кръвното налягане и да действа като чудесен източник на фибри.

 

Костилка от авокадо


Костилката на авокадото съставлява приблизително 18% от целия плод и обикновено се изхвърля заедно с външната кора. Според Healthline, брашното от семена от авокадо намалява общия и „лошия“ холестерол при лабораторни мишки и има силни антиоксидантни свойства. Нужни са обаче повече проучвания в тази посока.

 

Стеблата на броколите


Докато мнозина предпочитат да ядат тъмнозелените върхове на броколито, стеблата могат да бъдат също толкова питателни и ароматни. Според Bon Appetit, броколните стъбла са малко по-меки и по-сладки от цветовете и могат да имат също толкова вкусни, ако се приготвят правилно.

 

Източник: Insider.