Киселите краставички се радват на особена почит сред българските храни. Ферментирали в разтвор от вода, оцет, сол, копър и черен пипер, те са изпълнени с полезни витамини и минерали и високи количества натрий. Именно заради натрия, те трябва да се избягват от хипертоници, за които приема на излишна сол е особено нежелателен.
 
Краставичките всъщност са плод, а не зеленчук, и като плодове са изключително богати на витамин К. Налични са особено големи концентрации на витамин К1 - фитоменадион. Витамин К е особено важен за човешкия метаболизъм, участвайки в процесите на кръвосъсирване и тъканна регенерация.
 
Една средна краставичка съдържа между 12 µg и 16 µg или около 20% от необходимия дневен прием витамин К. За съжаление те съдържат и от 200 до 500 мг натрий, в зависимост от приготвянето. Препоръчително е да не се надвишават дневни дози от 2400 мг натрий дневно или се рискува тенденциозно покачване на кръвното налягане.
 
Краставичките са добър източник и на диетични фибри – само в една се намират между 0,3 и 0,8 грама, при необходими 20 г ежедневно. Освен фибрите са налични още желязо, калий и витамин С.
 
NEWS_MORE_BOX
 
Някои от млечно-киселите бактерии, извършващи ферментация след консервиране на краставичките, като Lactobacillus plantarum и Lactobacillus brevis, силно влияят на продукта. Те подобряват не само вкуса, но и хранителната им стойност – правят ги кисели и ги обогатяват със силни пробиотични свойства.
 
Едно от най-любимите питиета на много спортисти е сока в който са ферментирали краставичките. Освен с приятния вкус, тази течност се отразява и благоприятно на елекролитния баланс след тренировка. При натоварване, с потта се губят големи количества натрий и калий, които тялото бързо трябва да възстанови. Калциевия хлорид и оцетната киселина от течността правят калия и натрия много по-бързо и лесно усвоими – пият се за възстановяване на солевия баланс и предотвратяване на болезнените мускулни схващания – крампи.