През зимата, както и през ранната пролет, организмът е силно чувствителен на влиянието на околната среда.

 

През студеното полугодие имунната система се нуждае от допълнително поддържане и хранене, тъй като организмът е подложен системно на атаки на патологични микроорганизми, неблагоприятни климатични условия, липса на витамини в храната и изостряне на хронични заболявания.
 
За признак на слаб имунитет се смята честото боледуване от простудни заболявания (повече от 4-6 пъти на година), рецидиви на хронични заболявания като херпес, стоматит, бронхит и други, както и бърза уморяемост, поява на алергии и емоционална лабилност.

На първо време трябва да се осигурят на организма вещества, които ще подпомогнат имунната система да функционира пълноценно.



В полза на имунната система е да се консумират зеленчуци и плодове преди хранене. Без наличието на друга храна в храносмилателната система, витамините и останалите полезни вещества се усвоят по-ефективно.

Подходящи храни за подкрепа на имунната система и възстановителните процеси са храните и напитките с антиоксидантно действие, които включват повечето плодове и зеленчуци,особено тези с тъмнозелен, червен и оранжев цвят. Препоръчителното количество е поне по 400 г на ден.

NEWS_MORE_BOX

 

Полезни са и други растителни храни като чесън, кромид и праз лук, съдържащи сулфиди, съединения на сярата, които не само засилват имунитета, но и потискат растежа на микробите и намаляват възпалителните процеси.

 

За да се образуват тези съединения, е необходимо чесънът да се нареже и смачка, лукът и праз лукът да се нарежат и да постоят известно време. Тогава от тях се отделят ензими, които водят до образуването на активните вещества, полезни за имунитета.

Киселото мляко е друг ценен хранителен продукт, който ежедневно трябва да присъства в менюто ни. Полезните му свойства се дължат на съдържанието на пробиотици, които подпомагат за поддържането на здрава и силна имунна система.

Живите млечни бактерии, съдържащи се в млякото, са мощно оръжие за подкрепа на имунната защитна бариера на червата.

Животинските храни, богати на висококачествени белтъци са месото, рибата, млякото и млечните продукти и яйцата, а бобовите храни и ядките са растителни продукти, богати на белтъци. Добре е да консумираме ежедневно поне един представител от белтъчните храни, както за възстановяване на белтъчните загуби, така и за подкрепа на имунитета.

 

Тиквените семки са препоръчителни, тъй като са с богато съдържание на цинк, който помага на белите кръвни клетки в борбата с болестта. Селенът е друго хранително вещество, което предпазва клетките от уврежданията, които свободните радикали нанасят, а също така подобрява и имунната система. Отличен източник на селен е риба тон.


Други храни, които не бива да пренебрегвате през този период от годината, са гъбите и сладките картофи. Гъбите съдържат бета глюкани, които са изключително полезни на организма в борбата с инфекциите. Сладките картофи, от друга страна, са богати на витамин А, който елиминира свободните радикали, отслабващи имунната система.

Препоръчително е в храненето да се включва пълнозърнест хляб и пълнозърнести макаронени изделия, които са богати на минерали и витамини, а също и на полезните за здравето растителни влакнини.

Друго изключително полезно средство срещу вредите, които свободните радикали нанасят, е зеленият чай. Той има невероятни антиоксидантни свойства, които елиминират вредителите.