Храненето при болните от диабет оказва голямо влияние върху нивото на кръвната им захар. Много често те не се ограничават от някои храни, което им носи проблеми със здравето. В такива случаи лекарите съветват да не се отказват от любимите храни изцяло, а да си хапват от тях по-рядко и на малки порции. 
 
Препоръчителният прием на въглехидрати при диабетиците трябва да бъде между 45-65% от общите калории. Това количество може да бъде постигнато чрез различни балансирани растителни диети. 
 
Някои изследвания обаче показват, че хората могат да подобрят нивата на кръвната си захар, ако приемът на въглехидрати е между 5-35 процента от общите калории. Една част от тях се основават на проучвания при средиземноморска, кетогенна диета или такива с по-високо съдържание на мазнини. 
 
Чревната микрофлора оказва голямо влияние върху здравето. Известно е, че въглехидратите с по-високо съдържание на фибри не вредят на чревните бактерии, докато храните с по-високо съдържание на мазнини и ниско ниво на въглехидрати могат да убият тези микроорганизми. Освен това хората, болни от диабет, имат по-ниски чревни бактерии. 
 
Диабетиците по света, които живеят по-дълго, пазят така наречената растителна диета, богата на пълноценни храни и въглехидрати. Ето и кои храни са подходящи при тези пациенти и кои не:
 

Зърнени култури

 
Всички зърнени храни съдържат нишесте. Диабетиците трябва да избягват рафинирани култури от този тип, независимо от това какъв хранителен режим им е предписан. Те влияят на кръвната захар. Хубаво е да не консумират и храни, направени изцяло от бяло или обработено брашно. Бял ориз, макаронени изделия и хляб от бяло брашно, крекери, са нещата, които хората, болни от диабет трябва да намалят или премахнат напълно от менюто си. Доказано е, че две допълнителни порции на ден пълнозърнести храни могат да намалят шансовете за развитие на преддиабет и риска от диабет тип 2 с 21%.
 
Зърнените храни, които са разрешени са кафяв и див ориз, ечемик, киноа, овесена каша, амарант, просо, култури с високо съдържание на фибри, пълнозърнест хляб. 

Протеини

Протеинът  помага в процеса на изграждане, поддържане и подмяна на тъканите. Всички органи и мускули на организма се състоят от протеини. Може да се разгражда до захари, макар и те да са малко по-ефективни от въглехидратите. 
 
NEWS_MORE_BOX
 
Консумацията на червено месо като говеждо, свинско и агнешко, е повишава риска от диабет, дори когато се консумира в малки количества. Изследвания показват, че хапването на една порция необработено червено месо на ден увеличава риска от развитие на диабет тип 2 с 20%. При по-малък грамаж на бекон, например, рискът се увеличава с 51%. Лекарите препоръчват на диабетиците да ядат по-добре обработено месо от домашни птици, риба, нискомаслени млечни продукти, пълнозърнести храни или ядки.
 
Храненето с риба или соеви продукти като тофу, може значително да намали риска от диабет. Полезни са още боб, леща, ядки, риба, морска храна, яйца. 
 

Още храни с протеини, които да избягваме:


  • Червено месо (говеждо, свинско, агнешко)
  • Панирани, пържени, висококачествени меса
  • Преработени меса (бекон, хот-дог)
  • Ребра и други мазни разфасовки от месо
  • Домашни птици с кожа
  • Дълбоко пържена риба