Калцият е изключително важен минерал за здравето, тъй като съставлява голяма част от костите и зъбите. Необходим е също за правилното функциониране на нервната система, мускулите и сърцето. Основните храни, богати на калций, са млечните продукти. Има обаче много други източници, които са с високо съдържание на минерала.


1. Семена

Сред семената, които са с високо съдържание на калций, са мак, сусам, целина и семена от чиа. Например 1 супена лъжица маково семе съдържа 126 mg калций. Семената също осигуряват протеини и здравословни мазнини. Семената от чиа са много богати на омега-3 мастни киселини, а сусамът съдържа минерали като мед, желязо и манган.


 

2. Сардини и консервирана сьомга

Сардините и консервираната сьомга са богати на калций, като най-много той се съдържа в костите им. Тези мазни риби осигуряват също на организма протеини и омега-3 мастни киселини, полезни за сърцето, мозъка и кожата. В допълнение, както сардините, така и сьомгата имат високи нива на селен.

 

3. Боб и леща

Фасулът и лещата са с високо съдържание на фибри, белтъчини и микроелементи. Освен че съдържат калций, те са богати и на много желязо, цинк, фолат, калий и магнезий. Фасулът се смята за една от основните причини, поради които диетите, богати на бобови растения, са толкова здравословни. Изследвания показват също, че бобът може да намали нивата на лошия холестерол, както и да понижи риска от диабет тип 2.

 

4. Бадеми 

От всички ядки, бадемите са с най-голямо съдържание на калций. Те осигуряват също влакна, здравословни мазнини и протеини. Отличен източник са и на магнезий, манган и витамин Е. Консумацията на бадеми подпомага за понижаване на кръвното налягане и намаляване на телесните мазнини.

 

5. Ревен

Ревенът съдържа оксалати, които не позволяват абсорбирането на по-голямата част от калция. В проучване е установено, че тялото може да приеме само около ¼ калций от ревен. Той е богат на фибри, които стимулират здравите бактерии в червата. Съдържа също витамин К и по-малки количества други витамини и минерали.

 

6. Амарант

Една порция зърна от амарант доставя 116 mg калций, а листата му – почти двойно повече. Те съдържат също големи количества витамин А и С. Амарантът е добър източник и на фолат, както и на някои минерали като манган, магнезий, фосфор и желязо.