Знаем, че храненето влияе на здравето и то се отразява не само на теглото ни, атлетичните ни способности, но е свързано и с хронични заболявания като диабет и сърдечносъдови рискове. Храненето обаче е от значение и за това как се чувстваме, нещо повече – то рефлектира и на психичното ни здраве.


Тревожността и депресията са сред най-често срещаните психични състояния в глобален аспект. Според Световната здравна организация депресията се превръща в един от водещите здравни аспекти.


Напоследък все повече се говори за храненето в психиатрията, въвежда се терминът Nutritional Psychiatry. Тя се занимава с изследвания, които разглеждат специално ролята на храненето в развитието и лечението на различни психични състояния. 



Има проучвания, които показват съществуването на връзката между общия хранителен режим и риска от депресия. При анализ на 21 проучвания от 10 държави се намира, че при консумацията на плодове, зеленчуци, пълнозърнести храни, риба, нискомаслени млечни подукти, зехтин и същевременно нисък прием на месо рискът от депресия е по-нисък. И обратното, храненето, когато на преработени храни, червени меса, колбаси, рафинирани тестени изделия и пълномаслени млечни продукти, картофи, но бедно на плодове и зеленчуци е свързано с по-висок риск от такава. 
При друг преглед се намира, че при придържане към Средиземноморската диета рискът от депресия е 32% по-нисък. 


При ново проучване се установява, че при възрастни над 50 години, чието хранене е богато на наситени мазнини и добавени захари, се наблюдава по-често високи нива на тревожност. 


Засегнати са и децата. Преглед на 56 проучвания през миналата година намира връзка между високия прием на здравословни храни като риба, ядки, варива, плодове, зеленчуци, млечни продукти, зехтин и по-ниския риск от депресия при тийнейджърите


При проучванията все още не може да се говори за причинно-следствена връзка. При тях все още се отчитат някои слабости при провеждането им, затова тези изводи нямат категоричността, с която работи науката, но те все пак са и достатъчно показателни.


Що се отнася до лечението чрез храненето? Проучването The SMILES е едно от първите радомизирани контролирани, които изследват ролята на хранителния режим при терапията на депресията. След поставянето на 67 души с умерена или тежка депресия за период от 3 месеца на хранителен режим, подобен до Средиземноморската диета, се отчита подобрение на симптомите, като са изключени и други променливи - индекс на телесната маса, физическа активност, тютюнопушене. 


Цифрите са показателни – в контролната група в проучването само 8% постигат ремисия в състоянието си, докато при хората на диетичен режим процентът е доста по-висок - 32.


При мета-анализ на 16 рандомизирани контролирани проучвания също се прави изводът, че интервенциите в храненето значително намаляват симптомите на депресия и тревожност. 


Разбира се, рано е да се оформят окончателни твърдения от едно проучване или при наличните все още противоречиви резултати от тях, но „денят някак е ясен“. 


Източник: 
Medical News Today