Каротинът е важен пигмент за фотосинтезата на растенията. На него се дължи оранжевия цвят на много плодове и зеленчуци. Съществува в две основни форми - алфа-каротин (α-каротин) и бета-каротин (β-каротин). Витаминът участва в различни процеси на тялото. Тъй като то не произвежда само каротеноиди, се налага да си го набавим чрез различни добавки и храни. 

 

Дефицитът на каротин в организма може да доведе до отслабване на имунната система и поява на различни здравословни проблеми. Има близо 600 вида каротеноиди в природата, като най-често срещаните са провитамин А каротеноиди, които съдържат алфа (а) каротин, бета (β) каротин и бета-криптоксантин, които тялото превръща в ретинол или витамин А. Витамин А играе важна роля в репродукцията, имунната система и сърдечната функция, подсилва зрението. Лутеинът и зеаксантинът са два вида ксантофили (жълти пигменти), които предпазват очите, предотвратяват катаракта и макулната дегенерация. 


 

Ликопенът е червен пигмент, който се среща в плодовете и зеленчуците. Има доказателства, че той помага за понижаване на кръвното налягане и предотвратява втвърдяването на артериите.

 

Предимставата на каротеонидите за здравето са безспорни, но понастоящем няма установени препоръчителни нива на приема им. Препоръките на лекарите са да избираме по-богати на каротеноиди плодове и зеленчуци. Ето някои от тях: 

 

Моркови - отличен източник на каротеноиди. Само половин чаша варени моркови съдържа 6499 мкг β-каротин и 2945 мкг а-каротин. Само чаша фреш от моркови съдържа 21955 мкг β-каротин, 10247 мкг а-каротин, 786 мкг лутеин + зеаксантин и 5 мкг ликопен. 

 

Тиква - макар да е характерна за есента и зимата, по пазарите все още може да се намери. Може да я използваме за различни ястия. Една чаша пюре от тиква съдържа 6652 мкг а-каротин, 5135 мкг β-каротин и 2484 мкг лутеин + зеаксантин.

 

Зеленолистни зеленчуци - те са богати на жълти и оранжеви каротеноиди. Пролетта е сезонът, който предлага голямо разнообразие от зеленолистни зеленчуци. Спанак, зеле, зелен фасул, са част от нещата, които можем да включим в менюто си, за да си набавим повече каротеноиди. В половин чаша варен спанак( който е бил замразен) има 14906 мкг лутеин + зеаксантин и 6875 мкг β-Каротин. 

 

NEWS_MORE_BOX

 

Домати - те са основен източник на ликопен. Неговото съдържание се запазва дори и след термична обработка. Една чаша доматено пюре от консерва съдържа 54385 мкг ликопен и 765 мкг β-каротин. В същото количество сок от домати, които консервираме през зимата, има 1960 мкг ликопен, 146 мкг лутеин + зеаксантин и 656 мкг β-каротин. В пресните и зрели домати съдържанието на ликопен е 7298 мкг, на лутеин + зеаксантин - 226 мкг , на β-каротин - 703 мкг. 

 

Сладки картофи - още един чудесен източник на каротеноиди, който подценяваме. Само в един среден изпечен картоф има 13120 мкг β-каротин. Докато във варения има 14260 мкг каротеноид.