Храненето без съмнение е от значение за нормалното функциониране на човешкия организъм и създаването на нов такъв. Чрез различните видове хранителни продукти човек си набавя необходимите вещества и енергия за протичащите в тялото процеси.

 

Поради тази причина правилната консумация на хранителни продукти преди и по време на бременността е от голямо значение.


 

Витамини

Консумацията на фолиева киселина и витамин B12 влияят положително преди и по време на самата бременност.

 

Приемът на 1500 mcg фолиева киселина на ден намалява риска от появата на дефекти на невралната тръба при плода. Освен това повишава процента на живородени деца, особено когато се комбинира с B12.

 

Фолатите са коензими, които участват в синтеза и метилирането на ДНК, както и в протеиновия синтез.

 

При техния дефицит хомоцистеинът би могъл да се натрупа и да причини епигенетични промени, в резултат на метилиране. Това води до появата на промени в ембрионалното развитие, инактивиране на Х хромозомата, промяна в стабилността на хромозомата, както и в геномния импринтинг. Този вид изменения са наследствени, без да променят ДНК последователността.

 

Мазнини

Трансмастните киселини са част от много печени и пържени продукти. Към момента учени предполагат тяхната възка с по-ниските нива на плодовитост. Обратно, дълговерижните омега-3 мастни киселини влияят положително върху плодовитостта.

 

Някои мазнини присъстват в различните млечни продукти, но тяхната роля върху плодовитостта все още не е разяснена.

 

Въглехидрати

Консумацията на въглехидрати в някои случаи влияе негативно върху овулацията на жената. Въпреки тези случаи обаче, при жени със синдром на поликистозни яйчници консумацията на въглехидрати води до възстановяване на овулаторната функция и съответно възвръщане на плодовитостта.

 

Соя

Наличната до скоро информация предполагаше, че по-голямата консумация на соя и изофлавони създава трудности при зачеване.

 

В по-нови разработки се забелязва, че коефициентът на плодовитост не намалява при двойки с по-висок прием на соя. Според някои източници дори, приемът на изофлавон може да повиши процента на живородените деца.

 

Протеини

В зависимост от овулационните промени, които настъпват при жени на и над 32 годишна възраст по-големия прием на животински и по-малкия на растителни протеини повлияват различно възможността за забременяване.

 

Като цяло, диетите, които нормално се считат за здравословни, се свързват с по-висока плодовитост и живородени деца. Докато прекомерната или недостатъчната консумация на някои продукти могат да повлияят негативно.

 

Твърде голямата консумация на въглехидрати, мазнини, протеини или витамини могат да забавят или инхибират овулацията. Тяхното действие вероятно повлиява узряването на яйцеклетките, състоянието на ембриона и имплантацията.

 

Референцции:

https://www.news-medical.net/health/Nutrition-for-Trying-to-Get-Pregnant.aspx