Приемът на голямо количество храна може да повлияе на съня, теглото и органите ви в краткосрочен и дългосрочен етап.

 

Отнема около 20 минути, докато мозъкът изпрати сигнал до стомаха, за да уведоми, че сме сити.


 

Преяждането се случва, когато продължаваме да ядем отвъд това усещане за ситост.

 

Всички са наясно, че преяждането може да доведе до нежелано наддаване на тегло, а наднорменото тегло увеличава риска от рак.

 

Но тук не става въпрос само за нежелани калории. Преяждането влияе на тялото по най-различни начини.

 

И така, какво се случва с тялото, когато преядете?

Преяждането кара стомаха да се разширява над нормалните си размерим, за да се адаптира към голямото количество храна. Разширеният стомах се притиска към други органи, което ни кара да се чувстваме неудобно.

 

Този дискомфорт може да се прояви под формата на чувство на умора, мудност или сънливост.

 

Приемът на по-голямо количество храна изисква по-усилена работа от органите. Те отделят допълнителни хормони и ензими за разграждането на храната.

 

За смилането на храната стомахът произвежда солна киселина. При прекаляване с храната, тази киселина може да се върне обратно към хранопровода, което да доведе до поява на киселини. 

 

Консумирането на твърде много храна с високо съдържание на мазнини, като пица или чийзбургри, може да ви направи по-податливи към появана на рефлукс на стомашно съдържимо.

 

Стомахът също така може да произвежда газове, оставяйки неприятно чувство на пълнота.

 

Метаболизмът се ускорява, докато се опитва да изгори тези излишни калории. Може да се почувства временно усещане за горещина, изпотяване или дори замаяност.

 

Какви могат да бъдат дългосрочните ефекти от преяждането върху тялото?

Когато се храним, тялото използва част от калориите, които консумираме за енергия. Останалите се съхраняват като мазнини. 

 

Консумацията на повече калории, отколкото изразходваме, може да доведе до наднормено тегло или затлъстяване, което както вече бе споменато, увеличава риска от рак и други хронични здравословни проблеми.

 

Преяждането, особено с нездравословни храни, може да окаже голямо влияние върху храносмилателната система. Храносмилателните ензими се произвеждат само в ограничено количество, така че колкото по-голямо е количеството на приетата храна, толкова по-дълго време е необходимо за смилането ѝ.

 

Ако преяждате често, с течение на времето, този забавен във времето храносмилателен процес означава, че храната, която приемате ще остане в стомаха за по-дълъг период от време. Също така е и по-вероятно приетите калории да се превърнат в мазнини.

 

Преяждането може дори да повлияе на съня ви. Денонощният ритъм, който контролира циклите на сън и бодърстване, води до повишаване и спадане нивата на хормона на съня и глада през целия ден.

 

Преяждането нарушава този ритъм и води до проблеми със съня.

 

Начини, с които да предотвратим преяждането?

  • Хранете се разумно през целия ден. Обърнете внимание на размера на порциите си.
  • Избягвайте приема на преработени храни, с които лесно може да преядете. Приемайте повече плодове и зеленчуци. Те осигуряват много фибри и ще ви заситят между храненията и едновременно с това ще намалят нуждат от лека закуска.
  • Хранете се от по-малки чинии. Това ще ви помогне да контролирате размера на порцията си.
  • Избягвайте разсейване, когато се храните, като гледане на телевизия, използване на компютър или други устройства.
  • Яжте бавно и винаги оставяйте настрана вилицата си между хапките. Този дребен навик ще ви забави и ще улесни осъзнаването, когато сте сити.
  • Планирайте храненията си предварително.