Обработените храни имат лоша репутация. Те са изключени от всякакви здравословни и лечебни хранителни режими. Сочат се като основна причина за затлъстяване, високо кръвно налягане и диабет тип две.

 

Но какво всъщност представляват обработените храни? Това са всички храни, които са преминали някакъв вид готвене, консервиране, замразяване, пакетиране или промяна в хранителния състав чрез обогатяване с допълнителни витамини и минерали.


 

Всеки път, когато сготвим храната ние я обработваме. Но защо тогава обработените храни имат такава лоша слава? Отговорът се крие в това до каква степен е обработена храната.


Необработени или минимално обработени са храните, които ядем сурови или преминават само термична обработка – пресни зеленчуци, яйца, месо, мляко, ядки, бобови култури.

 

Преработване на храната с добавяне на подправки и сосове. Тези продукти обикновено придават по-хубав вкус и аромат на храната. А такива са: различни подправки, балсамов оцет, чесън, масло.

 

Промишлено обработени храни. Такива са храните, към които са добавя захар, подправки, олио и т.н. и след това се пакетират. Пример за такива храни са обикновеният хляб, рибата в консерва, боб в консерва, различните видове сирена и т.н. Тези храни са обработени, но не по начин, който да вреди на здравето ни.

 

Ултра-обработени храни. Това е категорията, към която спадат почти 50% от калориите, които приемаме. Тези храни преминават през сериозна обработка (високи температури, формоване и т.н.), добавка на различни съставки – овкусители, оцветители, подобрители. Примери за такива храни са: газираните напитки, чипс, шоколад, бонбони, сладолед, подсладени зърнени закуски, пакетирани супи, пилешки хапки, всички видове джънк фууд и пържени храни.

 

Има ли ползи от обработените храни? Някои видове обработване представлява включването в състава на обикновени храни допълнителни витамини и минерали. Така например мляко се обогатява с витамин Д и калций, а зърнените закуски с фибри.
 

Негативите на обработени храни идват предимно от високото съдържание на прости захари и готварска сол. Ежедневната консумация на такива големи количества сол и захар неминуемо води до здравословни проблеми.

 

Приготвянето на кайма и различните видове колбаси също е съпроводено с висока степен на обработване, към месото се добавят различни консерванти и подобрители, които често имат негативен ефект върху здравето ни.