Първа част на материала.

 

Избирайки хранителните продукти, трябва да се има предвид и какъв източник на биологично активни вещества са: т.е. какви витамини, ензими, хормони, минерали и други полезни вещества се осигуряват с тяхната консумация.
 


Препоръчва се да се приемат храни с нисък гликемичен индекс, тъй като те се усвояват по-бавно, което поддържа нормалното ниво на захар в кръвта.
 

Продукти като бонбони, бисквити, сладка, безалкохолни, съдържат прости захари. Те са висококалорични, но не са хранителни. Доставят повече енергия от нуждите на организма, като излишното количество се превръща в мазнини.
 

Сложните въглехидрати съдържат вериги на захари, които в по-голямата част от продуктите от растителен произход образуват нишесте – картофи, макаронени изделия, хляб, ориз, в много fj зеленчуциje и бобовите култури.


В процеса на храносмилане веригите от захари в сложните въглехидрати се разграждат на прости захари. За разлика обаче от продуктите с високо съдържание на прости въглехидрати, тези са богати на витамини, минерални соли и дори белтъчини.


Що се отнася до мазнините – следва да се ограничават тези от животински произход. Мазнините от растителен произход, олио от рапица и зехтин, следва да са включени в менюто.


Препоръчва се консумация на мазна риба – скумрия, сьомга, два пъти седмично. Сьомгата е богата на мастните полиненаситени киселини омега-3, които имат важна роля за понижаване риска от развитие на сърдечно-съдови заболявания.


В случай, че има наличие на наднормено тегло, следва приемът на мазнини също да се регулира.


Белтъчините се намират в месото, рибата, сиренето, яйцата и соята. Една пета от дневния порцион трябва да съдържа белтъчини.



Добро правило е - на ден да се хапват по 5 плода или зеленчука, тъй като осигуряват на организма витамини и влакнини и са нискокалорични.


Супите могат да влизат в менюто при диабет, но следва да се прецени количеството на прости въглехидрати, които съдържат и калоричната им стойност. Затова се препоръчва супите да са по-бистри, без застройка и с повече зеленчуци, отколкото ориз, картофи и фиде.


Картофеното пюре е добре да се приготвя от варени картофи с обезмаслено мляко.


При готвенето на месото може да се използват растителни мазнини. Приготвянето на скара, барбекю, пара, в гюведже или в алуминиево фолио не изисква използването на мазнини.


Напитките следва да са без захар, включително и кафето, към което е допустимо да се сипе малко кондензирано или обикновено мляко.

 

Трета част на материала.