Между 9 и 30 % от населението страда от затлъстяване. При затлъстяване рискът от развитие на захарен диабет от 2 тип е по-висок. Двойно, дори тройно скача рискът от исхемична болест на сърцето.
Понижаването на теглото е от съществено значение за запазване на доброто здраве, тъй като излишните килограми предразполагат към повишаване на чувствителността на организма към инсулин.


Заболяването е особено зависимо от хранителния режим. При лека форма на диабет се определя хранителен режим, който има терапевтична цел. Хранителният режим е особено важен при средна форма на диабет и необходимо условие при тежките случаи.


На ден трябва да се приемат около 55-60 % въглехидрати, 11-16 % белтъчини и 30 % мазнини.

Освен храната трябва да се приема и достатъчно количество вода, за да се осигури на организма доброто протичане на обменните процеси в него.

Въглехидратите, които се съдържат в растенията са основен източник на енергия за организма.

Няма пряка зависимост между калоричността на продукта и нивото на захар в кръвта.

Освен въглехидратите и мазнините са източник на енергия.

Белтъчините са основен градивен материал за организма, на мускулите, кожата, сухожилията, връзките, кръвните клетки и мозъка. Беден източник на енергия са.


От 70-те години става ясно, че има връзка между консумацията на храни с високо съдържание на мазнини и сърдечни заболявания, рискът, от които при диабетно болните е голям.


Днес се препоръчва на болните от диабет да се хранят с продукти, които съдържат сложни въглехидрати, влакнини, бедни на захар и мазнини.


Хранителният режим при захарен диабет е не само част от лечението, а и ефективно средство при терапията на заболяването.



Основни правила в храненето
1. Редовно хранене, поне 3 пъти на ден.

2. Избирайте храни богати на влакнини, поне 20-30 мг на ден с високо съдържание на нишесте – пълнозърнест хляб, фасул, грах и леща. Този вид храна води до незначително повишаване на захарта в кръвта, тъй като влакнините забавят процесите на усвояване на глюкозата.

3. Ограничете до минимум напитките и продуктите, които съдържат захар.

4. Консумирайте колкото се може повече пресни плодове и зеленчуци. От тях осигурявате на организма влакнини и витамини. Не бива да се приемат големи количества сладки плодове, като грозде и манго.

5. Сухи плодове могат да се хапват, но в малко количество.

6. Необходимо е да се следи количеството погълнати мазнини. Само 10 % от калориите, които се поглъщат през деня, трябва да се придобиват от мастни вещества.

7. Намалете употребата на сол – тя води до повишаване на артериалното налягане.

8. Алкохолът може да се пие само в умерени количества, тъй като той има свойството да понижава нивото на захар в кръвта под допустимия минимум – 3,3 ммол/л.

Допустими количества алкохол:

  • ликьор – забранен,
  • сладки и полусладки вина – забранени,
  • полусухи и сухи вина – 250 мл,
  • концентриран алкохол – 50 мл.

 

9. Въглехидратните продукти, които съдържат захар и нишесте като: шоколад, бисквити, хляб, картофи, плодове, сладка, повишават нивото на кръвна захар.
Когато организмът е здрав, балансът бързо се възстановява под влиянието на инсулина, хормон, който се изработва от задстомашната жлеза.

 


Втора част на материала.