Според проучване само 27% от мъжете и 19% от жените консумират плодове и зеленчуци по 5 пъти на ден, както препоръчват специалистите по хранене и диетология.

 

 


Известно е, че имаме необходимост от тези храни - за здравето на сърцето, за превенция от ракови заболявания и др. състояния. Със сигурност към този списък можем да прибавим и здравето на очите - нещо, което често се приема за даденост, особено в млада възраст.

 

 

Има определени хранителни вещества в плодовете и зеленчуците, изключително полезни за зрението. Нека видим кои са те.

 

 

1. Витамин С

 

 

Витамин С, водно-разтворим витамин и ефективен антиоксидант, защитава някои части на окото от щети, причинени от ултравиолетовите лъчи.

 

 

Редовният прием на витамин С помага за предотвратяване на катаракта или забавяне развитието на заболяването, показват изследвания. Катарактата води до помътняване на цялата или част от лещата на окото, предизвиква замъглено или бледо зрение и необичайна чувствителност към светлина.

 

 

Витамин C се съдържа в изобилие в цитрусовите плодове. Други добри източници на витамина са гуава, червени чушки, папая, броколи, брюкселско зеле, къдраво зеле, манго, ягоди, малини и ананас.

 

 

2. Витамин Е

 

 

Витамин Е също има антиоксидантни свойства и помага за предотвратяване освен на катаракта, но и свързаната с възрастта дегенерация на макулата - често срещано заболяване на очите. То нарушава визията като засяга макулата, която се намира в центъра на ретината, където визията е най-отчетлива. Замъгленото зрение често е първият симптом на заболяването, което е водеща причина за необратима слепота при хората над 65-годишна възраст.

 

Витамин Е има особено високо съдържание на растителни масла. Някои от най-добрите източници на витамина са масло от пшеничен зародиш, слънчогледово семе, ядки, слънчогледово масло, лешници, бадеми, пшеничен зародиш, папая, зърнени закуски, фъстъчено масло и др.

 

 

3. Цинк

 

 

Според изследвания минералът може да има защитен ефект върху развитието на някои форми на начална макулна дегенерация, свързана с възрастта. Цинкът е много ценен за ретината, казва проф. д-р Робърт Авел, професор по офталмология в университета „Томас Джеферсън“.

 

 

Цинк се съдържа в пшеничния зародиш, боб, грах, слънчогледови семки, бадеми, тофу, кафяв ориз, мляко, говеждо и пилешко месо.

 

NEWS_MORE_BOX

 

4. Бета-каротин

 

 

Бета-каротин е полезен за нощното виждане и като цяло за поддържане на добро зрение. Учени смятат, че играе роля в предотвратяването на катарактата. Бета-каротинът се преобразува във витамин А в организма и лесно можем да го получим чрез храната.

 

 

За целта хапвайте кайсии, моркови, сладки картофи, зеле, цвекло, ряпа, зеле, спанак, броколи, папая, червена чушка, пъпеш, тиква и маруля.

 

 

Каротеноидите са растителни пигменти, считани от редица експерти за едни от най-полезните хранителни вещества за очното здраве. Известни са над 600 каротеноиди, но само малка част от тях се намират в храната. Алфа-каротин, бета-каротин, криптоксантин, ликопен, лутеин и зеаксантин са открити в организма ни, но само лутеин и зеаксантин в очите.

 

 

Конкретно, тези два каротеноида помагат за поддържането здравето на ретината и макулата, пояснява д-р Барбара Голман, експерт по функционални храни и фитохимикали.