На всички е до болка познато силното главоболие, дезориентацията, странното усещане в стомаха или с една дума махмурлукът, след пийването на няколко чашки повече при повод.


За да се избегне сутрешното неразположение, важен е изборът на храна преди консумацията на алкохол и дали пием правилно. Ето няколко съвета за правилен хранителен режим от водещи британски диетолози и специалисти:




1. Печен зрял фасул, полят със сос Уорчестър в комбинация със зърнест хляб, ситно нарязано авокадо и чаша ябълков сок
Печеният фасул, авокадото и зърнените храни са богат източник на енергия. Консумацията им два часа преди да излезете за партито е достатъчна, за да не изпитате чувство на глад през цялата вечер, твърди диетологът Ясмина Говинджи.


Добавянето на сос Уорчестър намалява киселинността в стомаха и забавя усвояването на фасула. По този начин ефектът на алкохола няма да е толкова силен и бърз.


Сокът от ябълки хидратира организма и набавя витамин С, от който организмът изпитва недостиг при консумация на алкохол.

Употребата на спиртни напитки намалява нивото на кръвната захар в организма, което е една от причините за сутрешното гадене и студената пот. Тази комбинация от храни ще предотврати спада в нивото на кръвната захар, твърди Говинджи.



2. Агнешки котлет със сладки картофи и грах, в добавка с кисело мляко и чаша вода
Консумацията на тези храни на обяд ще забави процеса на разграждане на алкохола в кръвта, следователно и бързото напиване, твърди диетолога д-р Сара Шенкер.
 


Агнешкото месо е богато на протеини, които зареждат организма с енергия, а сладките картофи предоставят енергия бавно и постепенно.


Сладките картофи са богати на цинк и витамини А, които са от съществено значение за укрепването на имунната система, която рязко отслабва при приема на алкохол.


Киселото мляко е естествен пробиотик - намалява чревните проблеми и стомашното неразположение, което се появява на сутринта след консумацията на големи количества алкохол.



3. Филийка черен хляб с пушена сьомга, домат и крема сирене. За десерт - банан и голяма чаша портокалов сок
Алкохолът е силен диуретик, тоест води до обезводняване на организма, което е една от причините за сутрешното главоболие. Тези храни са с високо съдържание на калий, който регулира нивото на течности в организма.

Сьомгата и крема сиренето са богати на мазнини и протеини. Комбинацията на тези храни предотвратяват скоростното разграждане на алкохола и регулира нивата на кръвната захар в организма.

Бананът, доматите и портокаловият сок ще набавят на организма витамини В и С, което ще увеличи енергията и ще подсили имунната система.


Това е идеалната закуска преди голямо парти, споделя диетологът Карина Норис.


4. Сутляш или мляко с ориз, нарязано манго и чаша чай
Чаша прясно или кисело мляко е традиционна напитка преди вечерно парти. Млякото с ориз, освен важните свойства на млякото да намалява дразнещото усещане в стомаха, засища и пречи на бързото разграждане на алкохола.


Нарязано на ситно манго, прибавено в сутляша, ще осигури нужната доза витамини С, А и В.


Чашата чай е с цел избягване на дехидратацията, в следствие на алкохола.


Тази рецепта е подходяща, ако сте ограничени с времето, споделя д-р Шенкер.



5. Зеленчуци, супа от леща, млечен шейк с обезмаслено мляко, банан и една чаена лъжичка мед
Супата от леща засища и позволява бавното освобождаване на въглехидратите. Това, от своя страна, забавя действието на спиртните напитки, споделя Сиан Портър от Британската диетична асоциация.



Смачканите зеленчуци като морковите и доматите помагат за по-бързото усвояване на бета-каротина и последващото му превръщане във витамин А. Витамин А се изчерпва лесно при употребата на високоградусни напитки.


Млечният шейк е богат на протеини и фибри, които зареждат организма с енергия.
 


6. Бъркани яйца в комбинация с ръжен хляб и чаша нискомаслено прясно мляко
Тази следобедна закуска балансира бавното разграждане на въглехидратите и протеините, запазвайки нивото на кръвната захар в нормални граници през цялата вечер, твърди диетологът Фиона Хънтър.


Ръженият хляб също поддържа нивата на кръвната захар, много по-стабилно от белия или от пълнозърнестия хляб.


Яйцата и нискомасленото мляко са богати на минерали и витамини, включително от група В. Те помагат за предотвратяване на нежеланото повръщане след употребата на алкохол.