Известно е, че ракът на дебелето черво е един от бичовете на съвременния човек. И, уви, с напредванено на човешкия прогрес и респективно, обездвижването и некачественото хранене, честотата му нараства, появява се при все по-млади хора...


Превенцията на рака на дебелото черво засяга всекиго и е лична грижа да се опитаме да минимизираме рисковете. За разлика от други видове рак, при този управлението на факторите до голяма степен зависи от нас. Част от условията са да се придържаме към поне минимална двигателна активност – минимумът е половин част активна физическа дейност на ден, и да не допускаме затлъстяване. Разбира се, без корекции в храненето е невъзможна грижата за здравето на дебелото черво и на организма като цяло.


След анализ на впечатляващия брой – почти 10 000 (9954) публикации по темата за най-правилното хранене срещу рак на дебелото черво, екип изследователи от САЩ и Малайзия извежда най-достоверните препоръки. 



Здравословен хранителен режим, средиземноморска диета, полувегетариански и вегетариански режим, чието меню обаче са добавени и морски продукти, са тези, които могат реално да ни помогнат срещу коварното заболяване.


Какво се има предвид под здравословен хранителен режим? Според СЗО това е разнообразно хранене, с минимално съдържание на сол, захар, наситени и трансмазнини. Основните хранителни продукти в него са зърнени култури, кореноплодни, бобови, плодове и зеленчуци, а храната от животински произход включва мляко, риба и малко месо. 


При този режим е важно правилното съотношение при консумацията на различен тип храни. Например препоръчва се най-голямото количество храна, което се консумира, да са зеленчуци и плодове. Количеството на мазнини се ограничава. Приемът на захар трябва да е сведен до 10% от общите калории за деня, като „сладичкото“ се заменя с консумация на пресни плодове. Коментирането на солта е излишно...


Всичко това, което сме свикнали да консумираме и ни улеснява в организирането на ежедневието по отношение на храненето, като готова храна, рафинирани и съдържащи ги продукти – захарни, нишестени, олио, технологично преработено месо – какъвто е примерът с колбасите и месните деликатеси като цяло, червеното месо, независимо дали е приготвено на скара или по друг начин, свинско, много яйца и хем желязо (желязо, което се съдържа в храните от животински произход) увеличават риска от развитие на колоректален рак. Не бива да се пропуска и още един негов силен „агент“ и това е алкохолът: консумация на повече от 10 мл чист спирт на ден или неговия еквивалент за останалите напитки вдига повишава още повече неблагоприятния резултат.


Кои са най-полезните за дебелото черво храни? Най-вече пълнозърнестите култури и продукти, варивата, неферментиралото мляко, плодовете и зеленчуците.


Продуктите, които в най-висока степен защитават от колоректален рак са богатите на витамин Д и калций, на фибри и киселото мляко! Полезни още са съдържащите цинк, магнезий, витамин А, витамин В6, витамин Е, фолиева киселина. Тези витамини и минерали имат полза и приемани под формата на хранителни биоактивни добавки.


Ракът на дебелото черво е третият по честота рак в световен мащаб при мъжете и вторият при жените. Етиологията му е мултифакторна, дължи се на генетични причини и на фактори на околната среда.

 

Източник:
Role of Diet in Colorectal Cancer Incidence: Umbrella Review of Meta-analyses of Prospective Observational Studies | Colorectal Cancer | JAMA Network Open | JAMA Network