Сърдечносъдово здраве

Епидемиологичните проучвания са показали, че консумацията на пълнозърнести храни е свързана с по-нисък риск от сърдечносъдови заболявания, диабет, някои видове рак и затлъстяване. Тези благоприятни ефекти са свързани със синергията между богатството съединения, съдържащи се в овесените ядки, като фибри, антиоксиданти, витамини и минерали.

 


Отличен източник на фибри

Храните на основата на овесени ядки са били предмет на множество изследвания, особено поради съдържанието на бета-глюкан - вид разтворими фибри, които присъстват в големи количества в тази зърнена култура. Разтворимите фибри насърчават отделянето на холестерол с изпражненията чрез намаляване на производството му от черния дроб, което води до намаляване на нивата на холестерола в кръвта.

 

Това е свързано с вискозитета на бета-глюкана, който пречи на на реабсорбцията на жлъчните киселини, като по този начин води до намаляване на нивата на плазмения холестерол. Диета, богата на разтворими фибри, също може да помогне за нормализиране на нивата на глюкозата и инсулина в кръвта, което може да помогне при лечението на сърдечносъдови заболявания и диабет тип 2. Бета-глюканът забавя усвояването на въглехидратите в червата, което понижава кръвната захар след хранене, като по този начин намалява нуждите от инсулин. Следователно овесените ядки са подходящи като част от храненето при пациенти с диабет тип 2.

 

Овесените ядки съдържат голям процент разтворими и неразтворими фибри, което им придава благоприятен ефект върху храносмилателната система. Фибрите помагат за нормализиране на чревния транзит в допълнение към по-бързия засищащ ефект. Няколко проучвания са показали, че диета, богата на фибри, е свързана с по-нисък риск от рак на дебелото черво. Въпреки че превантивният ефект е доказан, ролята на фибрите при лечението на рак все още е обект на проучвания.

 

Богатство на растителни протеини

Овесеният протеин се счита за качествен, тъй като съдържа няколко незаменими аминокиселини. Въпреки това, както във всички зърнени храни, някои от тези аминокиселини присъстват в по-малки количества, поради което е необходимо храненето да се допълва с други източници на протеини като месо или бобови растения. Една аминокиселина се счита, че е от ключово значение, когато тялото не може да я произвежда самостоятелно и тя трябва да се приема чрез храната.

 

Референции:

https://www.passeportsante.net/fr/Nutrition/EncyclopedieAliments/Fiche.aspx?doc=avoine_nu