По-нисък холестерол и здраве на сърцето

Орехите са богат източник на полиненаситени мастни киселини - 70% от състава им и голяма част от тях са представени от алфа-линоленовата киселина, която е есенциална омега-3 мастна киселина. Отдавна е известно, че омега-3 имат ценни свойства за сърдечносъдовото здраве и за оптимизиране на нивата на холестерола. Орехите допринасят за здравето на сърцето чрез свойствата си да подобряват липидния профил и еластичността на съдовете. По-ниските нива на холестерол са свързани с по-нисък сърдечносъдов риск.

 


Установено е, че консумацията на 44 - 84 грама орехи на ден, в рамките на четири седмици, намалява общия холестерол с 4 до 12% и “лошия” холестерол - LDL с 9 до 19%. Консумацията на орехи не влияе на нивата на “добрия” холестерол - HDL и на триглицеридите. При пациентите с висок холестерол, заместването на част от дневния прием на мазнини с консумация на орехи, води до подобряване на елестичността на кръвоносните съдове, което е ключов фактор за превенция на исхемична болест на сърцето.

 

Антиоксиданти

Антиоксидантите са вещества, които намаляват оксидативния стрес и предпазват организма от щетите, които нанасят свободните радикали върху тялото. Именно свободните радикали са причината за много от случаите на сърдечносъдови и ракови заболявания, както и за процесите на стареене. Орехите съдържат елагинова киселина, която има мощно антиоксидатно действие и е доказано, че предпазва от рак при лабораторни модели. Освен това, орехите са ценен източник на мелатонин, който също е мощен антиоксидант.

 

Фитостеролите се съдържат в растителните храни и имат структура, подобна на холестерола. Метаанализ на 41 проучвания е показал, че дневният прием на 2 грама фитостероли намалява с до 10% нивото на “лошия” холестерол.

 

По-добро кръвообращение

Орехите са богати и на аминокиселината аргинин, която има значение за контрол на кръвосъсирването и ниата на холестерола. Понижаването на процесите на кръвосъсирване има ключова роля в превенцията на съдечносъдовите заболявания. Освен това, в организма аргининът може да се превърне в азотен оксид, който има мощно съдоразширяващо действие и така допринася за по-добро кръвообращение.

 

Фибри

Орехите са добър източник на фибри, които намаляват риска от рак на дебелото черво, предотвратяват запека и допринасят за контрол на апетита и на диабет тип 2.

 

Референции:

https://www.passeportsante.net/fr/Nutrition/EncyclopedieAliments/Fiche.aspx?doc=noix_nu