Проспективни и епидемиологични проучвания са показали, че високата консумация на плодове и зеленчуци намалява риска от сърдечносъдови заболявания, някои видове рак и други хронични заболявания. Установено е, че консумацията на зеленчуци като чесън, лук, див лук, пресен лук, праз има защитен ефект срещу множество различни заболявания.

Защита срещу рак

Чесънът забавя развитието на някои видове рак, тъй като предпазва тялото от действието на канцерогените, но и предотвратява растежа на раковите клетки. Чесънът съдържа съединения, богати на сяра, които придават неговите защитни свойства. Две скилидки чесън на ден доставя необходимите вещества, които имат антиканцерогенен ефект. Мета-анализ от 18 епидемиологични проучвания, публикувани между 1966 и 1999 г., е показал 30% намаление на риска от колоректален рак и около 50% намаление на риска от рак на стомаха при висока консумация на чесън - средно 18 g суров или варен чесън на седмица - шест скилидки.


 

Сърдечносъдово здраве

Американската сърдечна асоциация - AHA препоръчва висока консумация на плодове и зеленчуци, както и консумация на пълнозърнести зърнени продукти и нискомаслени млечни продукти с цел защита на сърдечносъдовото здраве. Чесънът е храна с кардиопротективен ефект, заедно с ядките, соята, бобовите растения и чая и следователно консумацията му е препоръчителна за превенция на сърдечносъдови заболявания. Проучванията, които оценяват ефекта на чесъна върху рисковите фактори за сърдечносъдови заболявания - кръвно налягане, нива на холестерол и кръвна захар, са били проведени при пирем на добавки или екстракти от чесън, за да се оцени ефектът на активните съставки. Проучванията са показали леко понижаване на нивата на холестерола и триглицеридите в кръвта. Други проучвания са проследили ефекта от консумацията на 3 g и 10 g пресен чесън дневно в продължение съответно на 16 и 8 седмици върху нивата на общия холестерол. Резултатите са показали, че дневната консумация, еквивалентна на 2 g до 5 g суров чесън или 10 g до 15 g варен чесън, е необходима за намаляване на сърдечносъдовия риск и нивата на общия холестерол и триглицеридите.

Защита срещу инфекции

Чесънът традиционно се използва заради антимикробните си свойства и за лечение при определени инфекции. Проучване е проследило ефектите от високата консумация на чесън - повече от 5 kg годишно на човек - четири до пет скилидки чесън на ден и е показало незначително намаляване на инфекциите с Helicobacter pylori. Други проучвания са показали, че чесънът помага за предотвратяване на настинка. В друго проучване са били сравнени две групи участници: едната е приемала добавка с чесън, а другата е приемала плацебо в продължение на 12 седмици през зимния сезон. Участниците, които са приемали добавка с чесън, са имали по-малко случаи на настинка в сравнение с тези, които са приемали плацебо. При тези, които са приемали добавки с чесън, симптомите на настинка са отшумявали по-бързо. 

 

Антиоксиданти

Антиоксидантите са съединения, които предпазват клетките в тялото от увреждане, причинено от свободните радикали - високо реактивни молекули, които имат значение за развитието на сърдечносъдови заболявания, някои видове рак и други заболявания, свързани с процесите на стареене. Чесънът е богат източник на различни антиоксидантни съединения като флавоноиди и токофероли, в допълнение към серните съединения, които също допринасят за неговата антиоксидантна активност. 

 

Референции:

https://www.passeportsante.net/fr/Nutrition/EncyclopedieAliments/Fiche.aspx?doc=ail_nu