Докато връзката: много захар и наднормено тегло, ни е ясна, не всеки може да проследи линията развитие на диабет от консумацията ѝ. Диабет тип 2 се развива, когато организмът не реагира на инсулина или панкреасът не произвежда достатъчно такъв. 


Инсулинът е хормон, благодарение на който клетките се отварят, образно, и поемат захарта от кръвта. Когато този механизъм не работи се получава натрупване на кръвна глюкоза, което води до редица усложнения, включително увреждане на кръвоносните съдове, нервната система, развитие на сериозни сърдечносъдови заболявания.


„Механизмът“ тотално се поврежда, когато състоянието се остави нелекувано. Как се стига до това положение? Приемаме захар, задстомашната жлеза синтезира инсулин, той отключва клетки за усвояването на захарта от кръвта, организмът формира сигнал за глад. Когато в кръвта постъпва често захар, инсулинът „атакува“ често клетките. Те обаче спират да се „отварят“ при определени негови нива. Впоследствие остават гладни. Организмът повишава синтеза на инсулин. По-високият инсулин винаги е свързван и с по-силно чувство на глад. Така се стига до момент, в който клетките губят чувствителността си към него. Появява се инсулинова резистентност, при което кръвта остава наситена със захар и при тестове нейните стойности са високи. Разбира се, диабетът освен с нарушения на въглехидратната обмяна, върви и с други метаболитни нарушения.



Понякога в храненето ни присъстват твърде много храни, за които не си даваме сметка, че са богати на захари. Такива са например и натуралните плодове сокове, богатите на въглехидрати храни, които и да нямат сладък вкус зареждат тялото ни бързо със захар. В тази графа са тестените изделия. Ясно е, че можем да разграничим продуктите, в които има добавена захар и тези, които са произведени, използвайки я като основна съставка – каквито са безалкохолните напитки. 


Естествено, процесът не би възникнал, ако енергията от захарта бъде изразходвана. Затова и следва да консумираме толкова калории, колкото са необходими на организма ни да се поддържа и движи. В този смисъл, правилото: ще хапна половин шоколад, ако поплувам час, може да е изгодна лична здравословна политика. Тоест комбинацията консумация на повече от 50 г захар на ден, обездвижване, допълнително често приемане на алкохол, ще ни изиграе лоша шега. Вариантът меню основано предимно на прости въглехидрати би довело до същия проблем, дори и да не се надхвърлят аритметично енергийните нужди на организма, дори само защото организмът не може да живее само с гориво на час, неговата „концепция“ е далеч по-сложна.
Така че захарта по директен или неиндиректен начин, с наддаването на тегло, безспорно повишава вероятността от диабет.

 

Към предходния текст от поредицата за захарта - По колко захар можем да ядем?